SPRAWOZDANIA 2018 - 2019

BRANŻOWA KOMISJA DO SPRAW TAŃCA
Przy Biurze Kultury Miasta Stołecznego Warszawa
www.bkdstaniec.blogspot.com

SPRAWOZDANIA od lutego 2018 do marca 2019

1/2018
CZWARTEK 8 LUTEGO, w godzinach 10.00 - 12.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Protokół sporządziła Joanna Stasina

Na zebraniu obecni byli:
  1. Włodzimierz Kaczkowski
  2. Janusz Marek
  3. Agata Życzkowska
  4. Iwona Wojnicka
  5. Sylwia Hanff
  6. Joanna Stasina

Przed  oficjalnym rozpoczęciem zebrania  Janusz Marek zdał relację z przebiegu spotkania z nowym dyrektorem IMIT-u – Panem Maxymilianem  Bylickim. Spotkanie prowadził Włodzimierz Kaczkowski jako były przewodniczący BKDS-u sprawujący obowiązki przewodniczącego przed wyborem nowego.

Pierwszym punktem zebrania było przegłosowanie zgłoszenia do BKDS-u Fundacji DOM KULTURY  Marty Seredyńskiej. Agata Życzkowska zapytała, czy organizacja zarejestrowana w Legnicy, a nie w Warszawie, może uczestniczyć w pracach BKDS. Rozpoczęła się dyskusja, o tym,  które organizacje mogą być członkami BKDS-u, czy wszystkie należące do tej pory organizacje są zarejestrowane w Warszawie, a jeśli nie, to co w takim przypadku należy zrobić. Decyzja w sprawie wniosku o włączenie  ww. organizacji do BKDS-u została odłożona do czasu wyjaśnienia kwestii formalnych.

Drugim punktem zebrania były wybory nowych władz BKDS-u. Według nowych zasad kadencja nowych władz ma trwać 2 lata.

W wyborach  na nowego przewodniczącego swoje kandydatury zgłosiły: Agata Życzkowska i Iwona Wojnicka. Wcześniej mailowo obie przedstawiły swoje programy funkcjonowania BKDS.W głosowaniu podczas zebrania wzięli udział przedstawiciele czterech organizacji. Głosowanie było tajne (na karteczkach). Po oddaniu głosów komisja w składzie: Sylwia Hanff, Włodzimierz Kaczkowski, Janusz Marek podliczyła głosy, włączając w to  głosy oddane wcześniej mailowo. Agata Życzkowska otrzymała 4 głosy, a Iwona Wojnicka 5 głosów. Większością głosów Iwona Wojnicka została wybrana nową przewodniczącą BKDS-u.

Następnie wybrano prezydium komisji. Według wcześniejszych ustaleń, prezydium komisji zostało wybrane spośród osób obecnych na  zebraniu.

Do prezydium zgłosili się: Agata Życzkowska, Włodzimierz Kaczkowski, Janusz Marek i Joanna Stasina. Przegłosowano wniosek, że do prezydium wejdą  wszyscy obecni na zebraniu. Ustalono, że prezydium komisji można poszerzyć o kolejnych członków w ciągu trwania kadencji.

Agata Życzkowska przekazała Iwonie Wojnickiej swój program. Włodzimierz Kaczkowski podkreślił, że to,  co zostało w nim zawarte, należy jak najszybciej wdrożyć.

W międzyczasie Jakub Krawczyk zadzwonił do Włodzimierza  Kaczkowskiego, chcąc oddać swój głos w głosowaniu na przewodniczącą komisji. Jego głos uznano  za nieważny, bo oddany zbyt późno. Dawid Żakowski napisał mail w trakcie trwania posiedzenia . Jego głos także został uznany za nieważny, bo oddany zbyt późno.

Włodzimierz Kaczkowski podkreślił wagę stworzenia regulaminu, który będzie regulować działania komisji.

Janusz Marek zwrócił uwagę  na problem spadku obecności reprezentantów organizacji na zebraniach BKDS-u oraz spadku aktywności mailowej. Pojawiło się pytanie, czy jeżeli jakaś organizacja nie uczestniczyła w zebraniach BKDS-u np. przez  rok, to, czy należą ją wykreślić z komisji.

Iwona Wojnicka zaapelowała, by każda z organizacji wydelegowała swojego przedstawiciela na zebrania komisji celem wzmożenia dialogu.

Agata Życzkowska przywołała przykład Komisji ds. Kultury, która przeniosła swoją aktywność do Internetu. Janusz Marek podkreślił, że w przypadku BKDS-u ds. Tańca i ta opcja się nie sprawdziła. Podał przykład małej aktywności członków w głosowaniu mailowym na nową przewodniczącą. Janusz Marek zaproponował, by zadać  mailowo pytanie, dlaczego członkowie BKDS-u nie przychodzą na zebrania komisji i dlaczego rzadko wypowiadają się mailowo w konsultowanych sprawach. Czy nieobecność na zebraniach komisji jest spowodowana datami lub godzinami spotkań? Czy lepiej jest organizować zebrania popołudniowe zamiast porannych? Czy powodem niskiej frekwencji jest aktywność w ramach CST, która zastępuje potrzebę uczestniczenia w pracach  BKDS-u ? Janusz Marek podkreślił, że KDS powinien myśleć i działać szerzej i bardziej długofalowo, np. w sprawie przyszłości CST.

Włodzimierz  Kaczkowski zauważył, że budynek po byłym Kinie Tęcza na Żoliborzu jest już zajęty przez inną organizację i nie zostanie -  pomimo starań - przekazany na nową siedzibę CST. Agata Życzkowska podkreśliła, że wraz z Pauliną Święcańską złożyły w 2017 roku pełną ofertę do Dyrekcji Tęczy wraz z poparciem z Miasta i IMIT-u. Niestety to nie  wystarczyło.

Iwona Wojnicka zaproponowała, by promować działalność BKDS-u, np. zakładając konto na facebooku, na wzór BKDS-u ds. Kultury. Sylwia Hanff podkreśliła konieczność delegowania przez organizacje swoich przedstawicieli na zebrania BKDS-u oraz  stwierdziła, że komunikacja poprzez facebook jest dobrym pomysłem, bo maile nie wyczerpują komunikacji.

Iwona Wojnicka powiedziała, że trzeba pracować nad  wizerunkiem BKDS-u, ponieważ organizacje, które dostały granty na  projekty 3-letnie, przestały mieć potrzebę działania w BKDS-ie.

Janusz Marek wskazał na dwa ważne problemy: kwestię kontynuacji  działalności CST, gdy skończy się współpraca z Domem Kultury Kadr oraz kwestię  zasad weryfikacji organizacji należących do BKDS-u.

Iwona Wojnicka  zaproponowała by  zachęcić do działania   w BKDS-ie studentów z kierunków taniec, teoria tańca i pokrewnych Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.

Włodzimierz Kaczkowski poruszył  temat Komuny Otwock / Warszawa, która zgłosiła swój akces do stworzenia  nowej instytucji z 5 -letnim budżetem. Przypomniał, że Miasto wstrzymało kwestie konkursu na Centrum Sztuki Włączającej i wyraził przypuszczenie, że pieniądze z tego konkursu zostaną przeznaczone na  utworzenie nowej instytucji prowadzonej przez organizację pozarządową. Iwona Wojnicka zaproponowała, by zaprosić przedstawiciela Urzędu Miasta na zebranie BKDS-u w celu wyjaśnienia sytuacji.

Agata Życzkowska podkreśliła, że do 28 lutego br. należy podać do Urzędu Miasta  nazwisko przedstawiciela BKDS-u do komisji, która ma rozwiązać ww. problem. Agata Życzkowska zaproponowała swoją kandydaturę na reprezentantkę BKDS-u ds. Tańca w tej komisji.  Włodzimierz Kaczkowski poinformował, że taką quasi instytucją ma ponoć zostać Komuna Otwock / Warszawa.

Zasugerował powołanie quasi instytucji, która nie musiałaby mieć  jednej stałej siedziby (jak teraz jedyną siedzibą dla CST jest Dom Kultury Kadr). Agata Życzkowska  powiedziała, że należy lobbować u dyrektora Biura Kultury w sprawie nowego własnego miejsca dla CST.  BKDS poparł kandydaturę Agaty Życzkowskiej jako reprezentantki BKDS-u ds. Tańca do ww Komisji .
Włodzimierz  Kaczkowski przypomniał o  konieczności pilnego przygotowaniu zaktualizowanego  regulaminu komisji i stworzenia rocznego planu pracy BKDS-u.
Agata Życzkowska wskazała jako jeden z celów na ten rok przeprowadzenie rozmów z Anetą Domańską – Machnio oraz dyrektorem Biura Kultury Panem  Tomaszem Thun- Janowskim na temat przyszłości CST.

Włodzimierz  Kaczkowski zaproponował, by CST miało stałą siedzibę w DK Kadr, ale swoim działaniem obejmowało też inne miejsca, którymi dysponują organizacje zrzeszone w BKDS-ie (np. Ośrodek Zawirowania na Belwederskiej, Centrum w Ruchu w Wawrze i inne) .
Agata Życzkowska powiedziała, że wraz z Pauliną Święcańską odbyły spotkanie z dyrektorem KADRu na temat współpracy na rok 2018, który oznajmił, że CST już w tym roku nie będzie  można korzystać nieodpłatnie z jednej z sal, ponieważ nie było to wpisane na lata 2018 i 2019. CST może jednak z niej korzystać odpłatnie (chodzi o małą salę teatralną pn. Marzyciel na parterze).  Agata Życzkowska przypomniała także, że zgodnie z umową limit korzystania przez CST z sali tanecznej zmienia się w porównaniu z rokiem 2017 ze 100 godzin miesięcznie do 50 godzin. Kino Tańca zgodnie z umową będzie odbywać się w sali z cykloramą. Wszelkie próby zwiększenia tych godzin, zmian sal na większe czy próby negocjacji umowy na większą korzyść dla CST na dziś pozostały bez efektów.

Włodzimierz  Kaczkowski poinformował, że Urząd Miasta  planuje przeprowadzenie konkursów na rezydencje oraz na wyjazdy zagraniczne.  Agata Życzkowska dodała, że w tym roku kończą się realizacje projektów 2-letnich  dotyczących edukacji i poinformowała, że Miasto rozpisze konkursy na dotacje dot. edukacji.

Włodzimierz  Kaczkowski postulował by  eksperci oceniający wnioski powinni otrzymywać wynagrodzenie za swoją pracę i należy w tej sprawie sporządzić pismo do Rady Warszawy. Stwierdził, też, że Miasto powinno obniżyć procentowy wkład finansowy oferentów  w zgłaszanych projektach. Agata Życzkowska zaproponowała, by zmniejszyć ww. wkład z obecnych 10% do 5% lub w ogóle zrezygnować z wkładu własnego, bo jest on trudny do osiągnięcia.

Włodzimierz  Kaczkowski podkreślił  potrzebę wyboru przedstawiciela z BKDS-u do Forum Dialogu Społecznego. Ponadto  zobowiązał się do sprawdzenia, gdzie zarejestrowane są organizacje działające w BKDS-ie ds. Tańca oraz  zobowiązał się pójść na pierwsze spotkanie reprezentantów wszystkich BKDS-ów .


2/2018
PIĄTEK, 23 LUTEGO w godzinach 10.00 - 12.00
sala numer 2 w Warsztacie
przy Placu Konstytucji 4
SPOTKANIE PREZYDIUM
w składzie
  1. Iwona Wojnicka
  2. Joanna Stasina
  3. Agata Życzkowska
  4. Janusz Marek
  5. Włodek Kaczkowski

TEMAT SPOTKANIA: JAK DZIAŁAĆ?
Spotkanie poświęcone nowym wymogom  działania BKDS-ów
w tajniki których wprowadziła Anna Czyżewska z Fundacji Mazovia

3/2018
SPOTKANIE BKDS
ŚRODA, 28 LUTEGO w godzinach 10.00 - 12.00
Klon/Jawor, ul. Szpitalna 5/5

TEMAT SPOTKANIA:
  1. NOWE ZASADY DZIAŁANIA
  2. POWOŁANIE dr hab. Aleksandra Dziurosz na stanowisko WICE-DYREKTORA INSTYTUTU MUZYKI I TAŃCA
  3. WYNIKI KONKURSU KREACJE

Sprawozdanie sporządziła Joanna Stasina.

Na zebraniu obecni byli:
  1. Janusz Marek/ Fundacja Sztuka i Współczesność
  2. Bożena Kociołkowska /  Fundacja Sztuki Tańca
  3. Iwona Wojnicka / Stowarzyszenie Format Zero
  4. Agata Życzkowska / Fundacja Rozwoju Teatru Nowa Fala
  5. Paulina Święcańska /Fundacja PERFORM
  6. Aleksandra Bożek Muszyńska / Fundacja Rozwoju Tańca (EFERTE)
  7. Joanna Chitruszko / Fundacja Rozwoju Tańca (EFERTE)
  8. Włodzimierz Kaczkowski / Fundacja Scena Współczesna
  9. Anita Zdrojewska / Fundacja Pompka
  10. Bartosz Woszczyński / Fundacja B’cause
  11. Urszula Woszczyńska / Fundacja B’cause i Fundacja Movementum
  12. Joanna Stasina / Stowarzyszenie Format Zero

Na zebraniu przyjęliśmy  oficjalnie nowych członków BKDS: Fundację Pompka, którą reprezentowała Anita Zdrojewska oraz Fundację B’cause, którą reprezentowali Urszula i Bartosz Woszczyńscy.

Zebranie rozpoczęło się przedstawieniem organizacji, których przedstawiciele przybyli na zebranie BKDS. Paulina  Święcańska domagała się poruszenia niewyjaśnionej do końca kwestii spornej dotyczącej udziału Pani Zofii Rudnickiej w Komisji Konkursowej w „Kreacje – Nowe Dzieła” .
Iwona Wojnicka, powiedziała, że nie uważa, by ten temat był na tyle istotny, by poruszać go jako jeden z wiodących punktów zebrania, zwłaszcza w sytuacji, gdy do 28.02.2018 musimy  przygotować i przesłać regulamin BKDS ds. Tańca do Urzędu Miasta.
Temat, który chciała poruszyć Paulina Święcańska został przeniesiony do wolnych wniosków po zakończeniu zebrania.

Paulina Święcańska oznajmiła, że umówiła spotkanie ws wyjaśnienia sprawy Pani Rudnickiej i domniemanego udziału Włodzimierza Kaczkowskiego w ocenianiu wniosków . Spotkanie zaplanowano w Biurze Kultury z Anetą Domańską – Machnio na piątek 2.03.2018.
Następnie przeszliśmy do omówienia Regulaminu BKDS ds. Tańca. Regulamin, który przedstawiło Komisji  Prezydium powstał podczas spotkania Przewodniczącej i Prezydium z przedstawicielką SCWO – Panią Anną Czyżewską. Regulamin w pierwszej fazie pracy został skompilowany z przedstawionych różnych wzorów regulaminów zaprezentowanych przez Annę Czyżewską.  Włodzimierz Kaczkowski czytał na głos kolejne punkty nowego Regulaminu, które wspólnie omawialiśmy i poprawialiśmy.

Janusz Marek został oficjalnie ekspertem z ramienia BKDS ds. Tańca w konkursie na wyjazdy zagraniczne i będzie zasiadać w komisji w dniach 18-19 marca br.

Jest kłopot z wyznaczeniem eksperta w konkursie  na rezydencje artystyczne z powodu konfliktów interesów kolejnych proponowanych osób.

Obowiązkowe jest spotkanie BKDS ds. Tańca jedno na pół roku z Dyrektorem Biura Kultury Urzędu Miasta.

Paulina Święcańska wnioskuje o obecność na każdym zebraniu BKDS przedstawiciela z Miasta.
Włodzimierz Kaczkowski zaczął omawianie tematu Centrum Sztuki Włączającej. 28.02. br. o godzinie 16:30 planowane było zebranie przedstawicieli wszystkich BKDSów z Dyrektorem Biura Kultury w tej sprawie. Centrum Sztuki Włączającej  jest projektem trzech Biur Urzędu Miasta: Biura Kultury, Biura Pomocy i Projektów Społecznych i Biura Edukacji. Łącznie z tych Biur przeznaczono kwotę 850 tys. rocznie zł na utworzenie Centrum w procedurze konkursowej na jedną organizację, która wygra konkurs. W zeszłym roku wszystkie KDSy opowiedziały się za wstrzymaniem utworzenia Centrum. KDS ds. Niepełnosprawnych użył argumentu, że pieniędzy brakuje na podstawową pomoc osobom niepełnosprawnym, więc nie można pozwolić  na wydanie tak dużej sumy na działania kulturalne. W związku ze wstrzymaniem konkursu w 2017 roku, na rok 2018 wróciła kwota 400 tys. zł na konkursy z Biura Kultury. Agata Życzkowska podkreśla, że łączna kwota prawie 4 milionów złotych na 5 lub 3 lata to za dużo, bo wnioskodawcą jest Teatr 21, który zatrudnia jedynie 16 artystów. Poza tym projekt wieloletni ma się odbyć bez pilotażu. Agata Życzkowska podaje jako kontrargument Centrum Sztuki Tańca, które najpierw dostało do realizacji projekt pilotażowy na 4 miesiące za 200 tys. zł. , a dopiero potem projekt wieloletni. Teatr 21 (zatrudniający osoby niepełnosprawne) zatrudnia jedynie 16 osób, a CST ponad 70. Skala przeznaczonych pieniędzy jest nierównomierna do czasu, ilości osób zatrudnionych i ilości wydarzeń.

Iwona Wojnicka proponuje, by zamiast Centrum Sztuki Włączającej powołać Warszawską Sieć Tańca, która byłaby uzupełnieniem działań CST, a zarazem wsparciem dla  warszawskich „,miejsc tańca” poza CST.

Po zakończeniu zebrania, w ramach wolnych wniosków Paulina Święcańska powróciła do tematu dotyczącego  niewyjaśnionej sytuacji Pani Zofii Rudnickiej i Włodzimierza Kaczkowskiego przy ocenie wniosków konkursowych „Kreacje – Nowe Dzieła”.



4/2018
WTOREK 13 MARCA W GODZINACH 10.00 - 12.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Sprawozdanie sporządziła Marta Seredyńska.

Na zebraniu obecni byli:
  1. Janusz Marek/ Fundacja Sztuka i Współczesność
  2. Bożena Kociołkowska /  Fundacja Sztuki Tańca
  3. Iwona Wojnicka / Stowarzyszenie Format Zero
  4. Agata Życzkowska / Fundacja Rozwoju Teatru Nowa Fala
  5. Paulina Święcańska /Fundacja PERFORM
  6. Anna Czyżewska SCWO/Federacja Mazowia
  7. Aneta Domańska-Machnio/Biuro Kultury
  8. Włodzimierz Kaczkowski / Fundacja Scena Współczesna
  9. Bartosz Woszczyński / Fundacja B’cause
  10. Urszula Woszczyńska / Fundacja B’cause i Fundacja Movementum
  11. Joanna Stasina / Stowarzyszenie Format Zero

Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia p. Anny Czyżewskiej ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych, zajmującej się także wspieraniem komisji dialogu społecznego w m. st. Warszawa.  Tematem wypowiedzi było sporządzanie protokołów z posiedzeń komisji dialogu społecznego. SCWO zajmuje stanowisko tożsame z Centrum Komunikacji Społecznej, które nie wymaga sporządzania szczegółowych sprawozdań. Wystarczające jest zebranie zagadnień i wniosków, które padły na danym posiedzeniu, bez szczegółowego cytowania poszczególnych wypowiedzi.

Następnie przewodnicząca BKDS, Iwona Wojnicka oddała głos Włodzimierzowi Kaczkowskiemu, który poinformował, że w konkursie na prezentacje warszawskich artystów za granicą złożone zostały 32 wnioski. 19 z nich zostało odrzuconych z powodów formalnych. Po bliższym przyjrzeniu się sprawie, okazało się, że taka ocena dotyczyła punktu, mówiącego o wypełnianiu ofert, jak i załączników w języku polskim. W związku z tym załączniki (podpisywane porozumienia), które nie zostały przetłumaczone zostały uznane za błąd formalny. Włodzimierz Kaczkowski skonsultował się z przedstawicielami pozostałych BKDS, działających przy Biurze Kultury m.st. Warszawy, by wysłać do Biura Kultury wspólny apel o wzięcie pod uwagę odrzuconych z tego powodu wniosków (treść pisma została odczytana). Wyjaśnienie w tej sprawie złożyła p. Aneta Domańska-Machnio z Biura Kultury, co następnie zostało przedyskutowane przez uczestników spotkania. Nastąpiło głosowanie nad złożeniem przygotowanego przez wszystkie działające przy Biurze Kultury BKDS-y pisma: za złożeniem głosowało 8 uprawnionych do głosowania osób, przeciw – 0, wstrzymała się 1 osoba. W związku z tym pismo zostało podpisane przez przewodniczącą Iwonę Wojnicką.


W odpowiedzi na wątpliwości uczestników spotkania co do poszczególnych regulacji prawnych oraz wprowadzanych zmian, p. Anna Czyżewska z SCWO opowiedziała o prowadzonych na ten temat szkoleniach i seminariach, zwracając szczególną uwagę na kwestię RODO (unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, obowiązujące od 25 maja 2018).

Następnie przewodnicząca Iwona Wojnicka poinformowała, że udało się znaleźć eksperta niezależnego do komisji konkursowej otwartego konkursu ofert „Rezydencje artystyczne w Warszawie”. Zgłosiła się p. Mirella Kurkowska z Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Paulina Święcańska zgłosiła wątpliwość, czy zapraszanie p. Kurkowskiej na spotkanie w celu przedstawienia przez organizacje zrzeszone w BKDS Taniec składanych w konkursie wniosków jest etyczne. Pozostali uczestnicy spotkania uznali jednak, że nie jest to naruszenie żadnych przepisów. Przewodnicząca Iwona Wojnicka zauważyła, że w przypadku uczestniczenia w pracach komisji osoby spoza środowiska tańca, reprezentującego BKDS Taniec istotne jest, by osoba ta poznała sytuację tańca w Warszawie i zapoznała się z organizacjami działającymi w tym obszarze oraz ich dążeniami. Następnie miała miejsce dyskusja na temat proporcji przyznawania dotacji przez Biuro Kultury poszczególnym dyscyplinom oraz systemowi przyznawania środków finansowych przez m.st. Warszawa. P. Aneta Domańska-Machnio poruszyła temat systemu eksperckiego, który mógłby być utworzony w przyszłości w celu oceny wniosków w Biurze Kultury. Na zakończenie dyskusji na temat przyznawania dotacji miejskich nastąpiło głosowania nad zaproszeniem p. Mirelli Kurkowskiej na spotkanie BKDS Taniec w celu poznania organizacji składających wnioski w konkursie ofert „Rezydencje artystyczne w Warszawie”. Za zaproszeniem zagłosowało 5 osób, przeciw – 1, wstrzymały się 3 osoby. W związku z tym zapadła decyzja, by zaprosić p. Kurkowską na spotkanie. Kolejne głosowanie dotyczyło specyfiki spotkania z p. Kurkowską – miałoby ono mieć na celu poinformowanie o ogólnych założeniach BKDS Taniec z wyłączeniem prezentacji poszczególnych wniosków składanych w konkursie. Za taką formą spotkania zagłosowało 6 osób, przeciw – 1, wstrzymała się 1 osoba.  W związku z tym specyfika spotkania została ostatecznie ustalona.

Kolejną kwestią było zaproszenie na spotkanie Forum Komisji Dialogu Społecznego, które miało odbyć się 21.03.2018r. P. Anna Czyżewska poinformowała, że w spotkaniu może uczestniczyć więcej niż 1 przedstawiciel danego BKDS, spotkanie ma charakter otwarty.

Ostatnią kwestią była relacja Pauliny Święcańskiej ze spotkania, które odbyło się w Biurze Kultury w dniu 2.03.2018. Paulina Święcańska poinformowała, że nie było formalnych zastrzeżeń pomocy przedstawiciela BKDS w ocenie wniosków, pojawiły się natomiast zastrzeżenia natury etycznej. Wniosek ze spotkania jest taki, że BKDS Taniec w swoim regulaminie powinna wpisać, iż osoba oceniająca wnioski nie ma prawa korzystać z pomocy jakiegokolwiek przedstawiciela BKDS Taniec, a tym bardziej osoby składającej wniosek w danym konkursie. W przypadku pojawienia się problemów, osoba oceniająca powinna zostać skierowana do SCWO lub do  Biura Kultury. Paulina Święcańska postulowała także, by wpisać do regulaminu punkt, dotyczący możliwości odbycia spotkania osób oceniających wnioski z ramienia BKDS Taniec z warszawskim środowiskiem tańca.

W związku z niezrealizowaniem w pełni porządku obrad, termin kolejnego spotkania został wyznaczony na 20 marca 2018r., po czym przewodnicząca Iwona Wojnicka zamknęła posiedzenie.


5/2018
CZWARTEK 22 MARCA W GODZINACH 10.00 - 12.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Spotkanie poświęcone bieżącym sprawom:
  • Zmiany i ustalenia w Regulaminie
  • Opinie w sprawie Centrum Sztuki Włączającej
  • Feprezentacja komisji do Forum i do zespołu roboczego w sprawie prowadzenia społecznej instytucji kultury
  • CST i powołania zespołu roboczego do spraw CST
  • Wolne wnioski
Na zebraniu obecni byli:
  1. Janusz Marek/ Fundacja Sztuka i Współczesność
  2. Bożena Kociołkowska /  Fundacja Sztuki Tańca
  3. Iwona Wojnicka / Stowarzyszenie Format Zero
  4. Agata Życzkowska / Fundacja Rozwoju Teatru Nowa Fala
  5. Włodzimierz Kaczkowski / Fundacja Scena Współczesna
  6. Joanna Stasina / Stowarzyszenie Format Zero
  7. Anna Czyżewska SCWO/Federacja Mazowia
  8. Paulina Święcańska /Fundacja PERFORM

Gościem spotkania była p. Mirella Kurkowska, która z ramienia BKDS Taniec będzie oceniać wnioski w konkursie Biura Kultury „Rezydencje artystyczne w Warszawie”. Rozpoczynając spotkanie, przewodnicząca Iwona Wojnicka zaznaczyła, że każda z organizacji, która złożyła wniosek w konkursie będzie mogła krótko zaprezentować p. Kurkowskiej swoją działalność.
Następnie Agata Życzkowska opowiedziała czym jest BKDS Taniec oraz zarysowała jej działalność. Zarysowała także jak wygląda procedura składania wniosków przez organizacje pozarządowe oraz współpraca z m. st. Warszawa oraz przedstawiła Centrum Sztuki Tańca. W kolejnej części spotkania Iwona Wojnicka opowiedziała o warszawskim środowisku tańca oraz jego zróżnicowaniu, a także przedstawiła poszczególnych członków BKDS Taniec. Każdy z obecnych na spotkaniu przybliżył także  krótko czym zajmuje się jego organizacja.
Następnie przewodnicząca Iwona Wojnicka oddała głos Januszowi Markowi, który był członkiem komisji oceniającej oferty w konkursie „Wspieranie prezentacji twórczości polskich artystów za granicą”.  W konkursie tym złożonych zostało ponad 30 ofert, z czego 2/3 zostało odrzucone z powodów formalnych. Oferty te nie posiadały przetłumaczonych zaproszeń artystów na język polski, jednakże 3 działające przy Biurze Kultury m.st. Warszawy BKDS-y wystosowały wspólny apel, by nie było to uznane za błąd formalny. Po konsultacji z prawnikami stanowisko Biura Kultury pozostało niezmienne. Ocenionych zostało więc 13 wniosków, żadnego z dziedziny tańca. Przyznane zostały 4 granty, głównie w dziedzinie sztuk wizualnych.
W kolejnej części spotkania uczestnicy skupili się na regulaminie BKDS Taniec. Przewodnicząca Iwona Wojnicka przekazała pozostałym regulamin, w którym wcześniej dokonała zmian. Zostały one przedyskutowane przez pozostałych członków BKDS.  Skupiono się na punktach, które omówiono podczas poprzedniego spotkania – dotyczących braku indywidualnych spotkań z osobą będącą członkiem komisji konkursowej oraz braku możliwość pomocy technicznej takiej osobie. Sformułowano ich brzmienie oraz wpisano do regulaminu BKDS. Ustalono, że nad regulaminem prowadzone będą kolejne prace i powołano grupę roboczą, zajmującą się tą sprawą.
Następnie Włodzimierz Kaczkowski poruszył temat Centrum Sztuki Włączającej, które w założeniu ma być pewnego rodzaju odpowiedzią na prośbę Teatru 21. W tej sprawie odbyło się spotkanie z przedstawicielami BKDS, na którym poinformowano o zmianach założeń projektu – miałby on trać 3 lata i przeznaczone na niego zostałoby z Biura Kultury: w 2018 roku – 850 000, w 2019 roku – 1 650 000, w 2020 roku – 1 850 000 (budżet tworzyć mają połączone środki różnych biur). Projekt został skierowany do konsultacji, które zakończyć się mają 22.03.2018.
W tej sprawie BKDS ds. Kultury sformułował wątpliwości, które dotyczą następujących kwestii: 1. czy konkurs ten powinien być powierzeniem (na tę chwilę nie jest) 2. negatywnie ocenia się sposób procedowania – nie było rozmów przed zaprezentowaniem projektu ogłoszenia 3. negatywnie opiniuje się przeznaczenie na realizację tego zadania środków zaplanowanych do wykorzystania na lata 2019–2020 4. na konkurs powinny być przeznaczone dodatkowe środki komisja wskazuje, że na konkurs powinny być przeznaczone dodatkowe środki tj. większa niż dotychczasowa +5% każdego roku) 5. kwota planowanej dotacji jest za duża, autorski pomysł, który może zrealizować tylko jednak organizacja powinien być rozszerzony.
Janusz Marek postulował, by BKDS Taniec zajęło stanowisko popierające utworzenie Centrum Sztuki Włączającej, jednakże należy postawić warunki: pieniądze przeznaczone na ten cel z budżetu Biura Kultury nie spowodują zmniejszenia budżetu przeznaczonego na pozostałe konkursy, oraz że budżet w stosunku do działalności zostanie zracjonalizowany. Pozostali członkowie przedyskutowali kwestię zajęcia stanowiska w tej sprawie.
Ostatnim punktem spotkania była dyskusja co do przyszłych działań Centrum Sztuki Tańca, w związku z czym zaplanowano spotkanie dotyczące tej sprawy na 9.04.2018.
6/2018
PONIEDZIAŁEK 9 KWIETNIA W GODZINACH 10:00-13:00,
Dom Kultury Kadr ul. Gintrowskiego 32, sala 204, 2 piętro

TEMAT -  WSPÓLNE KALENDARIUM


7/2018
PIĄTEK 11.05. W GODZINACH 10.00 - 13.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Spotkanie poprowadził Włodzimierz Kaczkowski a w programie spotkania znalazły się:
1. ZESPÓŁ ROBOCZY DS REGULAMINU w składzie: Paulina Święcańska i Janusz Marek przedstawią regulamin do dyskusji. 2. Konsultacja projektu konkursu z edukacji kulturalnej (w terminie do 10.05)
Przez wzgląd na niską frekwencję nie podjęto żadnych decyzji.


8/2018
PIĄTEK 13.07.2018 W GODZINACH 11.30 - 13.30
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Na zebraniu BKDS opracowaliśmy stanowisko Komisji ws konkursu na społeczną instytucję kultury. Nanieśliśmy takie poprawki do proponowanego konkursu.
Przegłosowane zostało, że BKDS ds Tańca popiera ogłoszenie przez Miasto konkursu na społeczną instytucję kultury pod warunkiem, że Miasto nie zmniejszy budżetów na istniejące konkursy dla NGO kosztem tego konkursu.

  1. Nazwa zadania konkursowego: Społeczne instytucje kultury – zbudowanie instytucjonalnego wsparcia rozwoju twórczości.
  1. Forma realizacji zadania: wsparcie
  1. Opis zadania wraz z kryteriami merytorycznymi
Celem konkursu jest wsparcie rozwoju twórczości, przede wszystkim młodych i debiutujących twórców w różnych dziedzinach sztuki  działających lub / i mieszkających w Warszawie poprzez prowadzenie systematycznych i długofalowych działań w formule społecznej instytucji kultury
– zgodnie z Programem Rozwoju Kultury do 2020 r. (obszar KREACJA) oraz rekomendacjami: „Doskonalenie polityki kulturalnej w Warszawie: obszar instytucje kultury” przygotowanymi przez zespół badaczy Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej w Krakowie, kierowanym przez prof. Jerzego Hausnera (2015) oraz „Rozwój potencjału twórczego oraz wsparcie twórców”, przygotowanymi przez zespół badaczy z DeLab Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem Edwina Bendyka (http://kulturalna.um.warszawa.pl/prk,17,9457.html?locale=pl_PL)
.
Przez debiutanta rozumie się: osobę, która ma na swoim koncie maksymalnie jedną prezentację swojej twórczości w profesjonalnych warunkach, z wyłączeniem prac lub prezentacji  stworzonych w ramach edukacji (np. prac dyplomowych).
Wrócić do definicji osoby młodej – określić wiek do 40 roku życia
Przez społeczną instytucję kultury rozumie się: ustrukturyzowany zespół ludzi, funkcjonujący na podstawie określonych w dokumencie zasad organizacyjno-programowych i prowadzący trwały typ działalności, rozwijany oddolnie. Celem funkcjonowania społecznej instytucji kultury jest realizacja i zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych mieszkańców Warszawy.

a) Zadanie może zostać zrealizowane przez podmioty dysponujące zasobami i zapleczem materialnym adekwatnym do realizacji planowanych działań oraz siedzibą umożliwiającą prowadzenie stałej działalności kulturalnej o autonomicznym, samodzielnym charakterze (np. wynajem, posiadanie, użytkowanie). Własność lub stałą dyspozycję lokalu należy poświadczyć odpowiednim dokumentem np. kopią umowy oraz wypełniając okienko przeznaczone na Oświadczenia w Elektronicznym Generatorze Wniosków.
b) Oferent powinien mieć udokumentowane doświadczenie w zakresie prowadzenia stałych, programowanych, długofalowych działań, chrakteryzujących się realizacją długookresowych celów, wysokim poziomem artystycznym (potwierdzonych np. recenzjami) oraz powinien dysponować odpowiednim potencjałem kompetencyjnym (np. kadra, sieć współpracy z partnerami) do realizowania zadania.
c) Opis zaproponowanych działań powinien stanowić spójną koncepcję, zawierającą program działań w zakresie wsparcia rozwoju twórczości, przede wszystkim młodych i debiutujących twórców, w tym opis rekrutacji, metody i etapów pracy z twórcami oraz przyjęta metodą zarządzania.
d) Oferta powinna zawierać opis przyjętego modelu zarządzania projektem.  
e) Projekt powinien mieć zasięg ogólnomiejski, może także mieć charakter ogólnopolski lub międzynarodowy.
f) Zadanie musi zostać zrealizowane do 31 grudnia 2022 roku.

g) W przypadku nawiązania współpracy merytorycznej oferenta przy realizacji zadania publicznego z instytucją m.st. Warszawy i/lub innymi partnerami należy załączyć potwierdzenie ze strony instytucji miejskiej/i lub innych partnerów o – wykreślić „o” deklaracji współpracy przy danym zadaniu  wraz z opisem przedstawiającym jej zakres i charakter (można przedłożyć korespondencję mailową).
h) Oferta powinna zawierać plan kampanii promocyjnej dostosowany do specyfiki projektu. Zadanie powinno budować pozytywny wizerunek stolicy jako miasta kultury.

i) W zadaniu można uwzględnić wydatki o charakterze administracyjnym i remontowym, które nie mogą przekroczyć 30% kwoty przyznanej dotacji. Istotą remontu jest przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego środka trwałego z dnia oddania do użytkowania, nie zmieniając jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji (np. pomalowanie pomieszczeń; wymiana zużytej stolarki okiennej i drzwi; wymiana instalacji elektrycznej, wodnej, kanalizacyjnej; wymiana części zużytych w toku eksploatacji). Niedopuszczalne są działania w ramach niniejszego projektu mające na celu modernizację (np.: wymiana przedmiotu dobrze działającego na inny posiadające lepsze parametry), która zwiększy wartość środka trwałego (urządzenia, budynku, lokalu). Wykładnia kosztów administracyjnych znajduje się w podanych odnośnikach:
 http://www.swrw.pl/fileadmin/files/Sprawozdania/Ewidencja_kosztow_w_organizacji.pdf
j) Należy podać informację o procentowym udziale kosztów merytorycznych w całości  kosztów zadania w polu II. 14 formularza oferty „Inne informacje, które mogą mieć znaczenie przy ocenie oferty, w tym odnoszące się do kalkulacji przewidywanych  kosztów oraz oświadczeń zawartych na końcu oferty”.


9/2018
CZWARTEK 11 PAŹDZIERNIKA W GODZINACH 10.00 - 12.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2

Sprawozdanie sporządził Pan Janusz Marek
Obecni na zebraniu:
1. Małgorzata Matuszewska – Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki.
2. Anita Zdrojewska – Fundacja Pompka.
3. Bartosz Woszczyński – Fundacja B’cause.
4. Janusz Marek – Fundacja Sztuka i Współczesność. ( prowadzący zebranie)
Program zebrania.

1. Informacja o wynikach konkursu na społeczną instytucję kultury – Janusz Marek
2. Relacja ze spotkania dyrektora BK UM Tomasza Thuna – Janowskiego z zainteresowanymi planami BKUM na rok przyszły (w tym planami konkursów) – Janusz Marek w oparciu o relację Iwony Wojnickiej oraz własne spostrzeżenia.
3. Dyskusja nad propozycją stanowiska komisji dot. propozycji konkursów BKUM na rok 2019.
4. Inne sprawy.

ad. 1.
W konkursie na społeczne instytucje kultury zgłoszono 18 ofert. W obradach komisji konkursowej brał udział oddelegowany  z bkds-u ds. tańca Janusz Marek. Budżet na każde z następnych 4 lat wynosił 2 mln. złotych. Wśród zgłoszonych ofert najwyżej zostały ocenione 2 komplementarne propozycje (z uwagi na kompleksowy charakter koncepcji, zgodność z celami konkursu oraz możliwości i doświadczenie oferentów), których autorzy otrzymają granty miejskie. Są to oferty organizacji reprezentujących kolektywy Komuny Warszawa / Otwock oraz Teatru Konsekwentnego /Warsawy. Po dyskusji oferentom przyznano następujące granty miejskie, coroczne na przyszłe 4 lata:
Komunie Warszawa / Otwock - 1.1 mln. zł. rocznie
Teatrowi Konsekwentnemu /Warsawy – 0,9 mln. zł. rocznie.
Wśród pozostałych ofert najwyżej oceniono propozycję Fundacji Scena Współczesna. Niestety – już bez grantu miejskiego.
ad.2.
Informację o przebiegu spotkania przedstawił Janusz Marek w oparciu o relację Iwony Wojnickiej rozesłaną wcześniej członkom komisji (przy analizie stanowiska w sprawie budżetu konkursów proszę zapoznać się z tą relacją) oraz własne spostrzeżenia. Wydaje się, że pracownicy BKUM są przekonani, że nie dojdzie do rewolucji, która radykalnie zmieniłaby  ich propozycje konkursów na 2019 rok.
ad.3.
Przedyskutowano proponowane stanowisko komisji dotyczące proponowanych konkursów miejskich w 2019 roku.
a) w kwestii propozycji włączenia konkursu wspierającego dokształcanie kadr kultury (artystów i animatorów) do konkursu na Warszawskie Kalendarium Kultury, zebrani jednomyślnie sprzeciwili się tej propozycji BKUM, uważając , że cele obu komponentów ww. konkursu byłyby różne , a dokształcanie kadr kultury byłoby traktowane po macoszemu. Zaproponowano utrzymanie oddzielnego konkursu z budżetem ok. 350 tys. złotych. w 2018 roku w szkoleniach wzięło udział ok. 160 osób ( zdaniem BKUM – mało).
Zebrani pozytywnie ocenili pomysł zgłoszenia w tym konkursie np. warsztatów dla tancerzy prowadzonych przez zagranicznych artystów wstępnie zaproponowany przez Iwonę Wojnicką.
Janusz Marek zgłosił do ew. rozważenia pomysł, by np. zorganizowano jeden cykl szkoleń / warsztatów dla animatorów / organizatorów i kilka cykli warsztatów z różnych dziedzin np. „mistrzowskich kursów” dla artystów. W pierwszym zakresie to może BKUM zleciłoby warsztaty jednemu doświadczonemu w szkoleniach podmiotowi , który powinien zrobić research dot. zapotrzebowania na konkretne tematy, a w drugim – może konkurs dla różnych podmiotów branżowych ?  
b) w kwestii proponowanego przez BKUM wprowadzenia wymogu minimalnego progu np. 30 procent dotacji na honoraria artystyczne także do konkursu Warszawskie Kalendarium Kultury – zebrani jednogłośnie uznali ,że wprowadzenie takiego sztywnego wymogu mogłoby utrudnić realizację części projektów o wysokich kosztach organizacyjnych ( wynajmy sal i sprzętu , obsługi itp.). Zaproponowano, aby zamiast sztywnego wymogu , wprowadzić w ocenie ofert dodatkowe punkty za
spełnienie ww. wymogu.( np. 1 pkt.)
Janusz Marek zaproponował do ew. rozważenia – w przypadku , gdyby pozostałe konsultowane podmioty upierały się przy sztywnym wymogu – zgodę na 25 procentowy próg, jako dający większą swobodę manewru organizatorom.    
c) w kwestii propozycji BKUM wprowadzenia w konkursach w 2019 roku dodatkowych punktów za:
projekty o charakterze wspierającym cele równościowe i antydyskryminacyjne
oraz projekty artystyczne z udziałem młodych twórców i debiutantów
zebrani jednogłośnie poparli te propozycje (np. wobec aktualnej polityki MKiDN).
d) zebrani jednomyślnie poparli zgłoszony przez Janusza Marka pomysł , aby konkurs wspierający prezentacje dorobku warszawskich środowisk zagranicą rozszerzyć o wsparcie działań przygotowujących międzynarodowe projekty warszawskich twórców ( np. wyjazdy i pobyty przygotowujące takowe projekty), przy jednoczesnym zwiększeniu jego budżetu do 400 tys. złotych ( zamiast 250 tys. zł.)
e) zebrani jednomyślnie zaproponowali następujące korekty zaproponowanych przez BKUM budżetów konkursów:
Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy – zmniejszenie z 1 mln. do 600 tys. ( wobec aktualnej polityki MKiDN)
Warszawskie Kalendarium Kultury (bez dokształcania kadr) – przeznaczenie 3 mln. 650 tys. zł.
Dokształcanie kadr kultury oddzielnie – 350 tys. zł ( BKUM proponował 3 mln. 700 tys. zł. na oba ww. cele razem)
Prezentacje dorobku warszawskich twórców poszerzone o wsparcie przygotowania międzynarodowych projektów – 350 tys. zł. BKUM na prezentacje zagranicą bez komponentu wsparcia przygotowań projektów międzynarodowych proponuje 250 tys. zł.
pozostałe kwoty bez zmian (do zapoznania się w relacji Iwony Wojnickiej)
f) BKUM i UAM z Poznania organizują od tego października studia podyplomowe ( weekendowe) w dziedzinie działań na rzecz rozwoju publiczności (audience development). Osoby zainteresowane powinny natychmiast skontaktować się z BKUM. Informacje na stronie Kulturalna Warszawa… .     
ad. 4.
Małgorzata Matuszewska poinformowała, że wg. jej wiedzy ilość przyznawanych stypendiów MKiDN dla twórców z danej dziedziny, zależy od ilości złożonych wniosków z danej dziedziny sztuki. Zaapelowała, aby więcej artystów tańca występowało o stypendia MKiDN, co zwiększy szanse otrzymania stypendium.   

Członkowie bkds-u proszeni są o pilne zgłoszenie swoich uwag do ww. propozycji stanowiska bkds-u w sprawie konkursów miejskich mailowo do poniedziałku 15.10.


10/2018
CZWARTEK 8 listopada w godzinach 10.00 - 13.00
MIEJSCE SPOTKANIA:
Błękitny Wieżowiec, pl. Bankowy 2
Sala Konferencyjna 2302,  piętro 23.


BKDST obradował w składzie:
  1. Joanna Stasina, Fundacja Rezonazse Kultury
  2. Anna Czyżewska, Federacja Mazovia, SCWO
  3. Joanna Chitruszko-Małaszyńska, Fundacja Eferte
  4. Ilona Trybuła
  5. Sylwia Hanff, Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych”
  6. Janusz Marek, Fundacja Sztuka i Współczesność
  7. Włodzimierz Kaczkowski, Fundacja Scena Współczesna
  8. Agata Życzowska, Fundacja Rozwoju Teatru “Nowa Fala”
  9. Paulina Święcańska, Fundacja ARtystyczna Perform
  10. Iwona Wojnicka, Format Zero
  11. Bożena Kociołkowska, Fundacja Sztuki Tańca
  12. Aneta Domańska - Machnio, Biuro Kultury
  13. Magdalena Przybysz, Fundacja Rozwoju Teatru “Nowa Fala”
  14. Maria Stokłosa, Fundacja Burdąg

Tematem obrad była nadchodząca runda konkursowa 2019:

Harmonogram konkursów 2019
Rodzaj konkursu
Warszawskie kalendarium kultury
Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy
Kreacja - nowe dzieła i wydarzenia
Edukacja kulturalna odbiorczyń i odbiorców kultury oraz rozwój widowni.
Prezentacja dorobku warszawskich środowisk twórczych poza granicami    Polski
Rezydencje artystyczne w Warszawie
1.
Termin konsultacji
do 14 listopada
do 14 listopada
do 14 listopada
do 14 listopada
do 14 listopada
2.
Ogłoszenie konkurs
do 26 listopada
do 26 listopada
do 26 listopada
do 26 listopada
do 26 listopada
3.
Termin składania ofert w generatorze wniosków i składania potwierdzeń w BK
7-8.01.2019
16-17.01.2019
21-22.01.2019
11-12.02.2019
jedna komisja na 2 konkursy                14-15.02.2019
4.
Posiedzenie komisji konkursowej
14-15.01.2019
24-25.01.2019
30-31.01.2019
18-19.02.2019
21-22.02.2019
5.
Ogłoszenie wyników konkursu
około 31 stycznia
około 5 lutego
około 11 lutego
około 28 lutego
około 5 marca
6.
Termin realizacji
01.01-31.12.2019
01.01-31.12.2019
01.01-31.12.2019
01.01-31.12.2019
01.01-31.12.2019

       
1/2019
CZWARTEK 10.01.2019 W GODZINACH 10.00 - 13.00
POLIN MENORA, Plac Grzybowski

Prezentacja przedstawicieli środowiska BKDST w rundzie konkursowej oraz spotkanie z organizacjami, które przygotowują projekty w nadchodzącej rundzie konkursowej. Praca odbywała się w grupie, oraz w podgrupach.

W spotkaniu brali udział:
  1. Janusz Marek, Fundacja Sztuka i Współczesność
  2. Sylwia Hanff, Stowarzyszenie “Akademia Umiejętności Społecznych”
  3. Edyta Kozak, Fundacja Ciało/Umysł
  4. Bartek Woszczyński, Fundacja B’Cause
  5. Sonia Nieśpiałowska-Owczarek
  6. Paulina Święcańska, Fundacja Artystyczna Perform
  7. Agata Życzkowska, Fundacja Rozwoju Teatru “Nowa Fala”
  8. Włodzimierz Kaczkowski - Fundacja Scena Współczesna
  9. Joanna Stasina, Format Zero
  10. Krzysztof Szymański
  11. Mikołaj Mikołajczyk
  12. Anita Zdrojewska, Fundacja Pompka

BIOGRAFIE PRZEDSTAWICIELI BKDS Taniec

1. Warszawskie Kalendarium Kultury Mikołaj Mikołajczyk (tancerz i choreograf) oraz Sarmen Beglarian, kurator sztuki współczesnej oraz Janusz Marek (kurator)

MIKOŁAJ MIKOŁAJCZYK. Tancerz, choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu, studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu historię sztuki i socjologię. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do I solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie.

Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej, między innymi z takimi artystami, jak: jak Henryk Tomaszewski, Mats Ek, Birgitt Cullberg, Ewa Wycichowska, Teresa Kujawa, Olaf Schmidt, Gray Veredon, Conrad Drzewiecki, Barbara Gołaska, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Przemysław Śliwa, Henryk Konwiński, Marek Różycki, Dawid Earle, Waldemar Wołk Karaczewski, Jerzy Makarowski, Ivan Bataillei, Antal Fodo.

2. Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy
Krzysztof Szymański (były baletmistrz Opery Narodowej, członek ZASP)

Choreograf, pedagog, tancerz. Ukończył warszawską Ogólnopolską Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza i studia pedagogiki baletowej w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii z tytułem dyplomowanego pedagoga baletu. Przez 25 lat tworzył choreografie dla polonijnego zespołu Folk Wisełka w Dortmund. Przez 12 lat pracował jako tancerz w balecie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, w latach 1977–1980 z tytułem solisty. Wyjechał z Polski w roku 1981. Dwukrotnie w tym samym roku pracował jako tancerz w Teatro dell’Opera di Roma. Dwa sezony (w latach 1981/82 — 1982/83) spędził w Theater Dortmund. Przez 7 lat (w latach 1983—1990) pracował w Theater Oberhausen. Przez ponad dziesięć lat był głównym pedagogiem teatralnej szkoły baletowej w Krefeld/ Mönchengladbach. W latach 2005—2016 prowadził utworzony przez siebie wydział baletowy Państwowej Szkoły Muzycznej w Mönchengladbach. W międzyczasie pracował jako gościnny docent w Gimnazjum Tanecznym w Essen-Werden.

3. Kreacje - nowe dzieła - Janusz Marek (kurator)

Animator projektów artystycznych w Warszawie oraz międzynarodowej współpracy kulturalnej, kurator programu sztuk widowiskowych Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego w Warszawie oraz Fundacji Sztuka i Współczesność. Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja teatrologiczna). W latach 1987-92 pracował w Centrum Sztuki Studio. Jest autorem i organizatorem wszystkich edycji interdyscyplinarnego festiwalu Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji „Rozdroże” (od 1994), prezentującego zjawiska z pogranicza teatru, tańca współczesnego i sztuk wizualnych (m.in. spektakle Piny Bausch, zespołu Rosas,  Kazuo Ohno, czy Trishy Brown).

Od wielu lat działa w sieci IETM (international network for contemporary performing arts). Jest autorem prelekcji i publikacji o teatrze i tańcu współczesnym. Był jurorem Polskiej Platformy Tańca 2010 w Poznaniu („Stary Browar Nowy Taniec”).

Był nominowany do „Paszportu Polityki” (1998). Za współpracę ze środowiskiem tańca współczesnego w Belgii otrzymał Order Korony Belgijskiej w 1999 roku.

4. Edukacja kulturalna  - Sylwia Szymaniak
(Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej)

Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Kuratorka i organizatorka wystaw i wydarzeń artystycznych, m.in.: „Zuzanna Ginczanka. Tylko szczęście jest prawdziwym życiem", Centrum historii miejskiej Europy Środkowo–Wschodniej, Lwów 2018; „Krystian Burda. Put za Żelazowa Wola", MSU Muzeum Sztuki Wspołczesnej, Zagrzeb 2017; „Hubert Czerepok. National Landscapes“, Trafó Gallery, Budapeszt, 2016; „Młoda Polska.Powidoki rzeczywistości", Ludwig Muzeum, Budapeszt 2016; „Zuzanna
Ginczanka. Tylko szczeście jest prawdziwym życiem”, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, 2016; „Wspólne Miasto. Warsztaty o przestrzeni publicznej, 2015; Program Rezydencyjny w Domu Kereta, Warszawa 2013-2015; „Krystian Burda. Droga do Żelazowej Woli - Studium czasoprzestrzeni", Miejsce Urodzenia Fryderyka Chopina i Park w Żelazowej Woli - Muzeum Fryderyka Chopina, Żelazowa Wola 2013; „Za żelazną kurtyną. Sztuka oficjalna i niezależna w Związku Radzieckim i Polsce, 1945-1989", Muzeum Historii Jugosławii, Belgrad 2010; Pałac w Oliwie, Oddział Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, Gdańsk 2012; Wszechrosyjskie Muzeum Sztuki Dekoracyjnej i Ludowej w Moskwie, Moskwa 2012; instalacja artystyczna Dom Kereta, Warszawa, 2012; „Jakoś to będzie", Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa 2005; Festiwal Wola Art. (2009-2010);
Współredaktorka publikacji „Zuzanna Ginczanka. Tylko szczeście jest prawdziwym życiem“, Warszawa 2016; „Krystian Burda. Droga do Żelazowej Woli - Studium czasoprzestrzeni”, Warszawa 2014; „Wspólne Miasto. Warsztaty o przestrzeni publicznej”, Warszawa 2013. Od 2010 roku pracuje w Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej. Wspólnie z Sarmenem Beglarianem od 2016 roku prowadzi przestrzeń wystawienniczą Biuro Wystaw Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej (biurowystaw.pl).

5. Prezentacja dorobku poza granicami Polski
i Rezydencje artystyczne w Warszawie
Tadeusz Woleński (Instytut Polski w Izraelu)

Tadeusz Woleński - absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2003), studiował także filozofię oraz studia bliskowschodnie na UJ oraz na Uniwersytecie Tel Awiwu (2004/2005).  

Od 2008 roku związany z Instytutem Polskim w Tel Awiwie jako kurator i manager projektów promujących polską kulturę w Izraelu oraz rozwijając dwustronne kulturalne relacje polsko-izraelskie. Obszar jego zainteresowań i pracy to: teatr, taniec współczesny, literatura oraz edukacja z zakresu stosunków polsko-żydowskich.  W ramach swej pracy współpracuje z największymi instytucjami kulturalnymi Izraela, m.in.: Festiwal Izraela, Teatr Narodowy Habima, Teatr Cameri, Muzeum Sztuki w Tel Awiwie, Muzeum Sztuki w Herzeliji, Centrum Tańca Suzanne Dellal, Ministerstwo Edukacji Izraela. Spośród flagowych projektów w 2017 zorganizował obszarze sztuk zorganizował przegląd polskiego tańca współczesnego i performance'u "Polska Inwazja" w Teatrze Tmuna w Tel Awiwie w październiku 2017.

Poza pracą w Instytucie Polskim zajmuje się także niezależnymi projektami tanecznymi - był autorem i kuratorem przeglądu izraelskiego tańca współczesnego "Nowy Taniec z Izraela" w Teatrze Nowym w Warszawie w sierpniu 2018. Włada biegle językiem angielskim oraz hebrajskim.


2/2019
CZWARTEK 24 STYCZNIA W GODZINACH 10.00 - 14.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2


W spotkaniu z BKDST wzięli udział
  1. Sylwia Szymaniak, przedstawicielka w konkursie Edukacja Kulturalna
  2. Mikołaj Mikołajczyk, relacjonujący przebieg swojej pracy w konkursie Kalendarium

Organizacje aplikujące przedstawiły swoje programy do bieżącej rundy konkursowej, a następnie w podgrupach odbyły się szczegółowe prezentacje poszczególnych osób i ich programów. Mikołaj Mikołajczyk zrelacjonował sytuację, z powodu której jego dalsza praca w komisji stała się niemożliwa.


4/2019
CZWARTEK 2 LUTEGO 2019
SALA ELEKTORSKA MIK ul. Elektoralna 12
W GODZINACH 16.00 - 18.00

PROGRAM
16.00 - 17.00 Edukacja i działania społeczne w CST 2019,
Paulina Święcańska (program poniżej)
17.00 - 17.30 Dyskusja
17.30 - 18.00 Sprawy bieżące, Iwona Wojnicka
18.00 - 19.00 przerwa
19.00. Oficjalne otwarcie CST w Mazowieckim Instytucie
Kultury, Agata Życzkowska (program poniżej)


DYSKUSJA NAD PROGRAMEM CST
1.       Animacje
Komisja w składzie: Anna Mizińska, Anna Piotrowska i Paulina Święcańska wybrała dwa projekty:
a)       Projekt „OBRÓT”- Współpraca ze „Stowarzyszeniem Podajmy Dalej”, które pracuje z osobami wychodzącymi  z nałogów, przez działania artystyczne. ,
b)       Projekt „Podaj dalej / taniec” - Realizacja projektu z młodzieżą w wieku 13-18 lat ze Stowarzyszenia Sztuka Nowa oraz Fundacji Rozwoju Teatru ‚NOWA FALA’/HOTELOKO movement makers.
2.       Kino Tańca
Komisja w składzie: Joanna Chitruszko, Piotr Janowczyk Paulina Święcańska wybrała kuratora na okres luty-maj. Kuratorem została Regina Lisowska-Postaremczak z programem „Focus na taniec”.
3.       Wystawa
Po dużym sukcesie wystawy „Basiu zatańczymy…” z 2018 roku Paulina Święcańska zaproponowała współprace przy wystawie na rok 2019 temu samemu kuratorowi  Piotrowi Janowczykowi.
4.       Laboratoria środowiskowe
Wydanie publikacji dotyczącej autorskiej metody pracy „onebodyspacerecognizer” Anny Piotrowskiej . Do współpracy Paulina Święcańska zaprosiła Annę Piotrowską podobnie jak w 2018 roku Małgorzatę Matuszewską z autorskim projektem  “Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile”.
5.       Warsztaty
a)       Po dużej frekwencji i zainteresowaniu w roku 2018 w roku 2019 jamy taneczne będą kontynuowane w działaniach CST w każdą niedziele w godzinach 19:00-21:30.
Do współpracy Paulina Świecańska zaprosiła: Andrzeja Woźniaka, Natalie Oniśk, Tomasza Domańskiego, Hanne Jurczak oraz Julie Tomiczek.
b)      Intensywne warsztaty ruchowe oparte o metodę BMC, które odbyły się 28-31 stycznia i zakończyły się otwartą lekcją pokazową poprowadziła  Iwona Olszowska. Warsztaty trwały 4 dni po 4 h dziennie. Do współpracy Iwonę Olszowską zaprosiła Paulina Święcańska.

Obecnie pozostały następujące programy i konkursy do realizacji i konsultacji:
1.       Warsztaty
Minimum dwa intensywne warsztaty w formule tygodniowej 3,4 h dziennie w godzinach rannych zakończone lekcją pokazową.
Propozycja Pauliny Święcańskiej – dyrektorki CST (nie ma jeszcze żadnych ustaleń z wymienionymi osobami)
Karolina Kroczak – oddaj ciężar
Anna Godowska – taniec śniącego ciała
2.       Krytyka tańca
Kurator działu krytyki tańca, który wybierze osoby do prowadzenia warsztatów. W poprzednim roku prowadziła warsztaty jedna osoba Hanna Raszewska -Kursa, w tym roku jest pomysł aby było tych osób więcej.
Propozycja Pauliny Święcańskiej – dyrektorki CST (wstępne rozmowy bez konkretnych ustaleń)
Matylda Małecka jako kurator tego działu
3.       Konferencja Naukowa 19-21 września 2019
Trwa konkurs na kuratora części naukowej.
Nie ma wybranej komisji do wyboru kandydata.
Cały punkt do dyskusji.
4.       Warsztaty Master Class przy konferencji naukowej
Jeszcze nie został ogłoszony konkurs na zagranicznego pedagoga.
Cały punkt do dyskusji.
5.       Zamówione artykuły dotyczące przekrojowych zagadnień związanych z tańcem w Warszawie
4 artykuły które wraz z 3 artykułami z roku 2018 znajda się w podsumowującej trzy lata działalności publikacji CST.
Cały punkt do dyskusji.
6.       Warsztaty okazjonalne propozycja Pauliny Święcańskiej dyrektorki CST
8 marca  - warsztaty dla kobiet (authentic movement prowadzenie Katarzyna Dańska)
1 czerwca – warsztaty dla rodziców z dziećmi prowadzenie Ksenia Opria
Nie ma jeszcze żadnych ustaleń z wymienionymi osobami.
7.       Sala na próby dla artystów
Otwarta sala na próby dla artystów.
Cały punkt do dyskusji.
Obecnie zgłosiły się dwie osoby z prośbą o korzystanie z sali:
Iwona Wojnicka termin od 5 lutego do 15 lutego.
Maria Zimpel wtorki lub czwartki bez określenia terminu.


5/2019
środa, 27 lutego w godzinach 15.00 - 18.00
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2



PROGRAM SPOTKANIA
1. Bieżące sprawy CST w opracowaniu Pauliny Święcańskiej
2. Relacja ze spotkań z Dyrektorem Thunem Janowskim oraz Martinem van Dijkiem w opracowaniu Iwony Wojnickiej

Bieżące sprawy CST w opracowaniu Pauliny Święcańskiej
- warsztaty Master Class przy konferencji naukowej
- artykuły dotyczące przekrojowych zagadnień związanych z tańcem w Warszawie
- sala na próby dla artystów/rezydencje związane z korzystaniem z sali tanecznej
- zgłoszenia prowadzących intensywne warsztaty w CST


Dodatkowo, omówione zostaną następujące tematy:
- warunki na jakich zasadach dana organizacja / organizacje mają  prowadzić CST (np. czy mają prawo do prezentacji spektaklu, podejmowania decyzji względem programów etc.)
- sposoby wyboru komisji do programów
- terminy rekrutacji komisji
- terminy nadsyłania zgłoszeń
- przestrzeganie tych terminów


18 lutego odbyło się spotkanie z Dyrektorem Biura Kultury Tomaszem Thunem-Janowskim.
W spotkaniu uczestniczyły: Przewodnicząca BKDST, Iwona Wojnicka oraz Członkini Prezydium, Joanna Stasina. Rozmowa dotyczyła dalszego funkcjonowania BKDST w kontekście planów i realiów finansowych na najbliższe lata. Prawdopodobnie, w latach 2020 -2021 dostępność środków finansowych w konkursach będzie ograniczona. Przewidywane są jednak projekty trzyletnie ale najbardziej pożądane projekty w tym konkursie, to konsolidacja organizacji tak, aby wystąpić z jednym, łączącym wszystkie, projektem. Z punktu widzenia Biura Kultury, kluczowa jest integracja środowiska BKDST, i opracowanie strategii rozwoju na najbliższe trzy lata, docelowo, z możliwym rozwinięciem na lat osiem, co w długoterminowej perspektywie pozwoli na uzyskanie stałej siedziby na działania taneczne. W tym celu BKDST mogłoby  zwrócić się do zewnętrznego eksperta, który opracuje koncepcję rozwoju tańca w Warszawie, biorąc pod uwagę jego cele, warunki rozwoju oraz kapitał ludzki środowiska. Dyrektor zgodził się spotkać z BKDST pod koniec marca 2019 roku.
20 lutego odbyło się spotkanie Attache Kulturalnego Ambasady Królestwa Niderlandów, Martinem van Dijkiem. W spotkaniu uczestniczyła Przewodnicząca BKDST, Iwona Wojnicka. Spotkanie miało charakter informacyjny a głównym tematem rozmowy była struktura i działalność środowiska tanecznego w Warszawie. Wśród omawianych tematów były cele i aktywności Branżowej Komisji do Spraw Tańca oraz kompetencje tancerzy i choreografów w niej działających. Martin van Dijk od blisko dziesięciu lat działa na rzecz tańca w Polsce, kontaktując się z wieloma instytucjami prowadzącymi działalność w różnych miastach. Jak dotąd nie miał okazji, aby poznać warszawskich tancerzy. Od lat, natomiast, jest zaangażowany w działania Festiwalu Ciało/Umysł. W rozmowie poruszony był także temat konieczności opracowania planu rozwoju strategicznego środowiska tanecznego na lata 2020 - 2023, który byłby przedstawiony w formie raportu dla Biura Kultury celem negocjowania środków na działania. Martin van Dijk wstępnie zadeklarował możliwość opracowania takiego planu, pod warunkiem, że uzyska od wytyczne dotyczące jego zakresu. Tymczasem, Martin van Dijk zgodził się odwiedzić BKDST na zasadach klubowych, czyli poza oficjalną strukturą Ambasady. Spotkanie to jest planowane na koniec marca 2019.


6/2019
czwartek, 28 marca w godzinach 10.00 - 12.30
w sali konferencyjnej Charlotte - Menora, Pl. Grzybowski 2


NOTATKA ze spotkania z Anetą Domańską – Machnio/6 spotkanie BKDST 2019
W spotkaniu wzięli udział:
1.     Sylwia Hanff
2.     Bożena Kociołkowska
3.     Joanna Stasina
4.     Włodek Kaczkowski
5.     Irad Mezliah
6.     Agata Domalska
7.     Iwona Wojnicka
8.     Bartek Woszczyński
9.     Mikołaj Mikołajczyk
10.  Paulina Święcańska
11.  Janusz Marek
12.  Aneta Domańska-Machnio
13.  Anna Szaniawska
KONKURS PREZENTACJE ZAGRANICZNE
Dyskusja dotycząca rezultatów zadania:
·       co najmniej jednokrotna prezentacja publiczna projektu artystycznego zgłoszonego do konkursu w potwierdzonym miejscu zgodnym z pkt. 4 e);
·       rzeczywista promocja m. st. Warszawy w miejscu prezentacji projektu artystycznego (dokumentacja foto, video itp.).
  2. Pkt. 2 w IKOO, któremu przypisaliśmy 20 punktów.
Nasz głos: rzeczywista, sugeruje, że istnieje fikcyjna
PRZYSZŁOŚĆ CENTRUM SZTUKI TAŃCA
Jednym z rozwiązań, które może doprowadzić do kontynuacji projektu CST, to sytuacja, w której BKDST występuje do Biura Kultury z inicjatywą stworzenia konkursu. BKDST, reprezentowane przez konsorcjum wnioskodawców przedstawia program, pisze wniosek i przedstawia go w BK. Taki wniosek, złożony z inicjatywy BKDST, zgodnie z ustawą, zobowiązuje BK to ogłoszenia konkursu, ale o charakterze otwartym. Innymi słowy, powierzenie realizacji Centrum Sztuki Tańca, będzie konkursem otwartym także dla innych, potencjalnych operatorów, i to, że da się w nim wyodrębnić taniec, nie jest przesądzone, ponieważ decydować będzie ilość punktów.
POWIERZENIE JEST KONKURSEM, według ustawy OTWARTYM. Pytaniem jest: jaką rolę spełnia Centrum Sztuki Tańca i czy odpowiada naszym potrzebom, na ile realizuje rzeczywiste, autentyczne cele?
WARUNKI POTENCJALNEGO KONKURSU, KTÓRY MOŻE OGŁOSIĆ BK
BKDST może zaproponować warunki konkursu według własnego uznania, co nie oznacza, że będą one przyjęte. Na dzień spotkania, mieliśmy do zaproponowania takie warunki:
o   BK ogłasza osobny konkurs na powołanie Centrum Sztuki Tańca
o   Projekt CST nie jest związany z jednym miejsce, ale uwzględnia miejsca w tej chwili istniejące: Kadr, MIK, Zawirowania, WDD, Centrum w Ruchu
o   Udział w konkursie nie wyklucza operatora w aplikowaniu do innych konkursów
o   Jeżeli złożymy wniosek z inicjatywy własnej, to będziemy musieli zrobić konkurs, ale ustawowo ma mieć charakter otwarty. Czy jest możliwość wyodrębnienia tańca, na razie nie wiadomo. Ustawodawca mówi, że jeżeli operator przynosi wniosek, to miasto musi ogłosić konkurs o charakterze otwartym.
o   Ilość punktów zadecyduje o przyznaniu środków
o   zgłoszenie wniosku o ogłoszenie konkursu, zamówienie lub powierzenie wykonania zadania, w postaci konkursu na Centrum Sztuki Tańca
o   Ogłoszenie konkursu na CST odbędzie się poza głównymi konkursami
Włodzimierz Kaczkowski: Wniosek na CST trzeba opracować i złożyć, wszystko zależy od naszego projektu. BKDST występuje do BK z inicjatywą stworzenia konkursu na CST, który ma charakter Centrum lub Sieci i jest konsorcjum wnioskodawców prezentujących szczegółowy program projektu.
Aneta Domańska - Machnio
BK skłania się do konsolidacji konkursów, ponieważ budżety są wyższe obecnie czyli potrzeby rosną znacząco o 40% z roku na rok. Poszukiwane są rozwiązania na festiwale, i kwestie kulturotwórcze oraz wizerunkowe. Biuro festiwalowe, to rozwiązanie krakowskie, ale może nie pasować do Warszawy, bo miasto nie ma swoich festiwali. Jak będzie szansa, to można stworzyć oddzielną pulę na festiwale kulturotwórcze, jak Warszawa Singera, czy inne. Inicjatywy roczne nie mają szansy rozwoju, bo mamy 70 projektów, które są finansowane przez minimum 5 lat. Trzeba będzie podjąć trudne decyzje.
Włodzimierz Kaczkowski: BKDST musi powołać zespół do tworzenia nowego CST. Trzeba pamiętać o tym, aby CST integrowało współpracę międzynarodową. Wymóg, że projekt nie jest związany z jednym miejsce, ale uwzględnia istniejące miejsca: Kadr, MIK, Zawirowania, WDD, Centrum w Ruchu. Udział w konkursie nie wyklucza udziału operatora w innym konkursie. BKDST opracowuje szczegółowy projekt i składa do miasta. BK ogłasza osobny konkurs na powołanie Centrum Sztuki Tańca.


czwartek, 19 kwietnia w godzinach 10.00 - 13.00
w sali konferencyjnej Centrum Szpitalna,
ul. Szpitalna 5/5

TEMATY SPOTKANIA:
10.00 - 11.00 Marta Seredyńska, kuratorka Konferencji
11.00 - 12.00 BKDST/CST
12.00 - 13.00 Klub: Wielkanoc BKDS

Na spotkaniu obecni byli:
  1. Janusz Marek,
  2. Mikołaj Mikołajczyk
  3. Marta Seredyńska
  4. Agata Życzkowska
  5. Paulina Święcańska
  6. Edyta Kozak
  7. Joanna Stasina
  8. Iwona Wojnicka
  9. Włodzimierz Kaczkowski