UCHWAŁA WAWA


UCHWAŁA NR /2017
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia            2017 r.
w sprawie przyjęcia programu współpracy m.st. Warszawy w 2018 roku z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, 1579 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 730 i 935) i art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i  1948 oraz z 2017 r. poz. 573) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się program współpracy m.st. Warszawy w 2018 roku z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w brzmieniu określonym
w załączniku do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi m.st. Warszawy.
§ 3. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy oraz publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodnicząca
Rady m.st. Warszawy

Ewa Malinowska-Grupińska



Załącznik
do uchwały nr   /2017
Rady m.st. Warszawy
z dnia    2017 r.




Program współpracy m.st. Warszawy w 2018 roku
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Program określa:
1)      okres realizacji programu;
2)      cel główny i cele szczegółowe programu;
3)      zasady współpracy;
4)      zakres przedmiotowy;
5)      priorytetowe zadania publiczne;
6)      formy współpracy;
7)      tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert;
8)      sposób realizacji programu;
9)      wysokość środków planowanych na realizację programu;
10)   informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
11)   sposób oceny realizacji programu.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)  biurze – rozumie się przez to podstawową komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy, której właściwość miejscowa obejmuje m.st. Warszawę;
2)  BKDS-ach – rozumie się przez to branżowe komisje dialogu społecznego działające przy biurach Urzędu m.st. Warszawy, które w poprzednich programach funkcjonowały pod nazwą KDS;
3)  burmistrzu – rozumie się przez to członka zarządu dzielnicy m.st. Warszawy, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju m.st. Warszawy (Dz.U. z 2015 r. poz. 1438);
4)  ciałach dialogu – rozumie się przez to WRDPP oraz KDS-y;
5)  DKDS-ach – rozumie się przez to komisje dialogu społecznego działające w dzielnicach  m.st. Warszawy
6)  dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.);
7)  dyrektorze biura – rozumie się przez to kierownika podstawowej komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy, której właściwość miejscowa obejmuje
m.st. Warszawę;
8)      dzielnicy – rozumie się przez to jednostkę pomocniczą m.st. Warszawy, o której mowa
w art. 5 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy;
9)      FKDS – rozumie się przez to Forum Komisji Dialogu Społecznego, którego głównym zadaniem jest wymiana informacji,  komunikacja i wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami dialogu;
10)   inicjatywie lokalnej – rozumie się przez to złożenie przez mieszkańców
m.st. Warszawy, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub
podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
11)   jednostkach organizacyjnych – rozumie się przez to niewchodzące w skład Urzędu
m.st. Warszawy i nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe
i zakłady budżetowe m.st. Warszawy oraz instytucje kultury;
12)   KDS-ach – rozumie się przez to Komisje Dialogu Społecznego, w skład których wchodzą branżowe komisje dialogu społecznego (BKDS-y) i dzielnicowe komisje dialogu społecznego (DKDS-y)
13)   klauzulach społecznych – rozumie się przez to wyjątki, zgodnie z art. 22 ust. 2
i art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) od ogólnych reguł zamówień publicznych pozwalające zamawiającemu przy zlecaniu zamówienia wziąć pod uwagę dodatkowe warunki przyczyniające się do realizacji celów społecznych;
14)   komórkach organizacyjnych Urzędu – rozumie się przez to wchodzące w skład Urzędu m.st. Warszawy biura i wydziały dla dzielnic;
15)   komisjach konkursowych – rozumie się przez to komisje konkursowe do opiniowania ofert na realizację zadań publicznych;
16)   konkursie ofert – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
17)   małych grantach – rozumie się przez to zlecanie organizacji pozarządowej na podstawie oferty realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
18)   mieszkańcach – rozumie się przez to mieszkańców m.st. Warszawy;
19)   Mieście – rozumie się przez to m.st. Warszawę;
20)   naczelniku wydziału dla dzielnicy – rozumie się przez to kierownika podstawowej komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy, której właściwość miejscowa obejmuje jedną dzielnicę;
21)   organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
22)   Pełnomocniku – rozumie się przez to Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi;
23)   Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta m.st. Warszawy;
24)   procedurze konkursowej – rozumie się przez to procedury konkursowe dotyczące przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym na podstawie art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjęte przez Prezydenta m.st. Warszawy;
25)   procedurze małograntowej – rozumie się przez to procedurę dotyczącą przyznawania małych grantów przyjętą przez Prezydenta m.st. Warszawy;
26)   programie – rozumie się przez to niniejszy program;
27)   PRW – rozumie się przez to Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020;
28)   SCWO – rozumie się przez to zadanie publiczne pod nazwą: Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych;
29)   stronie Miasta – rozumie się przez to stronę internetową znajdującą się pod adresem www.ngo.um.warszawa.pl;
30)   ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817,  z poźn. zm.);
31)   WRDPP – rozumie się przez to Warszawską Radę Działalności Pożytku Publicznego, powołaną zgodnie z art. 41e ustawy;
32)   wydziale dla dzielnicy – rozumie się przez to podstawową komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy, której właściwość miejscowa obejmuje jedną dzielnicę;
33)   zarządzie dzielnicy – rozumie się przez to organ wykonawczy dzielnicy
m.st. Warszawy.

§ 3. 1. Cel główny programu określony został w PRW przez wskazanie, że organizacje pozarządowe są kluczowym partnerem m.st. Warszawy w prowadzeniu działań zmierzających do rozwoju Miasta i poprawy jakości życia jego mieszkańców poprzez zwiększenie swojego udziału w tworzeniu polityk publicznych, wprowadzaniu nowych rozwiązań i realizacji zadań publicznych.
2. Celami szczegółowymi programu są trzy cele programowe PRW, z których każdy realizuje się przez kilka celów szczegółowych:
1)  cel programowy: Rozwinięta kultura współpracy pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy a organizacjami pozarządowymi, realizowany poprzez:  
a)   wzmocnienie efektywności dialogu obywatelskiego;
b)  rozwinięcie form współpracy finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi;
c)   zwiększenie zakresu partnerskiej współpracy pomiędzy Miastem i organizacjami na rzecz pozyskiwania zewnętrznych zasobów i wpływów.
2)  cel programowy: Silny i otwarty na współpracę sektor pozarządowy, realizowany poprzez:
a) wzmocnienie stabilności i odpowiedzialności organizacji pozarządowych w zakresie prowadzonych działań;
b)  wzrost świadomości społecznej nt. roli i działalności organizacji pozarządowych.
3)  cel programowy: Urząd m.st. Warszawy otwarty na współpracę z organizacjami pozarządowymi, realizowany poprzez:
a)   zwiększenie świadomości urzędników w zakresie specyfiki działania organizacji pozarządowych i form współpracy z nimi;
b)  wzmocnienie polityki lokalowej i zasobowej Miasta wobec organizacji pozarządowych.

§ 4. 1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi, mająca charakter finansowy lub pozafinansowy, opiera się na poszanowaniu przez obie strony zasad: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności, zrównoważonego rozwoju i równości szans.
2. Zasady wymienione w ust. 1 mają następujące znaczenie:
1)  zasada pomocniczości, inaczej subsydiarności – Miasto przekazuje swoje zadania organizacjom pozarządowym, jeśli są one na to gotowe, wycofując się z bezpośredniej realizacji tych zadań. Miasto i organizacje pozarządowe nie powinny ingerować w rozwiązywanie problemów społecznych, jeśli mieszkańcy sami mogą sobie z nimi poradzić;
2)  zasada suwerenności stron – zarówno organizacje pozarządowe, jak i Miasto, zachowują niezależność we wzajemnych relacjach, które powinien cechować szacunek obu stron wobec siebie;
3)  zasada partnerstwa – przejawia się przede wszystkim w dążeniu do budowania zaufania między stronami dialogu. Obie strony współdziałają na rzecz jego mieszkańców, wspólnie określają cele i ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań publicznych im przypisanych;
4)  zasada efektywności – obie strony wspólnie dbają o to, żeby poniesione nakłady
na realizowane zadania przynosiły jak najlepsze rezultaty;
5)  zasada uczciwej konkurencji – wszystkie podmioty powinny mieć takie same szanse
w dostępie do realizacji zadań publicznych;
6)  zasada jawności – organizacje pozarządowe i Miasto udostępniają sobie wzajemnie pełną i prawdziwą informację na temat obszarów swojego działania, które są istotne z punktu widzenia wspólnej realizacji zadań publicznych na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
7)  zasada zrównoważonego rozwoju – obie strony podejmują działania, które przyczyniając się do wzrostu gospodarczego, zapewniają równomierny podział korzyści, ochronę zasobów naturalnych, środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwój społeczny;
8)  zasada równości szans – obie strony dbają o włączanie na równych prawach grup mniejszościowych i dyskryminowanych w realizację zadań publicznych.

§ 5. 1. Miasto współpracuje, w sposób finansowy i pozafinansowy, z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 1-20, pkt 22-33 ustawy.
2.    Współpraca, o której mowa w ust. 1, odbywa się zarówno na poziomie centralnym, jak i poszczególnych dzielnic.

§ 6. 1. Priorytetowe zadania publiczne w zakresie współpracy Miasta w 2018 roku
z organizacjami pozarządowymi określone są w PRW oraz w dokumentach strategicznych Miasta.
2.    Priorytetowe zadania publiczne wskazane do realizacji na podstawie PRW:
1)      zwiększenie potencjału mechanizmu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i współtworzenia dokumentów strategicznych;
2)      wzrost świadomości społecznej na temat roli i działalności organizacji pozarządowych;
3)      wdrożenie rozwiązań wypracowanych podczas publicznej debaty na temat struktury dialogu obywatelskiego.
3.    Dokumenty strategiczne i programowe Miasta wskazujące priorytetowe zadania publiczne na 2018 rok:
1)      Strategia Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku;
2)      Społeczna Strategia Warszawy – Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
na lata 2009­–2020;
3)      Innowacyjna Warszawa 2020. Program wspierania przedsiębiorczości;
4)      Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia;
5)      obowiązujący Program Opieki nad Zabytkami Miasta Stołecznego Warszawy;
6)      Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 20162018;
7)      Program Przeciwdziałania Zakażeniom HIV i Działań Na Rzecz Osób Żyjących
z HIV/AIDS na lata 20162018;
8)      Program „Warszawska Karta Rodziny”;
9)      Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w m.st. Warszawie na lata 20162018 ;
10)   Program Warszawa Przyjazna Seniorom na lata 2013–2020;
11)   Program Wspierania Rodziny w m.st. Warszawie na lata 20162018;
12)   Strategia Rozwoju Sportu w Warszawie do roku 2020;
13)   Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym Zrównoważonego Planu Rozwoju Transportu Publicznego;
14)   Program „Rodzina” na lata 2010–2020;
15)   Warszawski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 20102020;
16)   Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, lata 20152020;
17)   corocznie uchwalany Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi
oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie m.st. Warszawy;
18)   corocznie uchwalany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy;
19)   Program rozwoju edukacji w Warszawie w latach 2013–2020;
20)   Warszawski Program „Lato/Zima w Mieście”;
21)   Zintegrowany Program Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku;
22)   Program zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli m.st. Warszawy na lata 2016-2021 pn. „Bezpieczna Warszawa”;
23)   Program Wzmacniania Wspólnoty Lokalnej na lata 20152020;
24)   Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020;
25)   Program Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020;
26)   Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2017-2020 z perspektywą do 2023 r.;
27)   Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w m.st. Warszawa na lata 2017–2019
oraz inne zadania priorytetowe, które zostaną określone w Programach, przyjętych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 2
Formy współpracy finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi

§ 7. 1. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w następujących formach:
1)      powierzania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
2)      wspierania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
3)      oddania w najem na preferencyjnych warunkach należących do Miasta lokali użytkowych organizacjom pozarządowym na cel prowadzonej przez nie działalności pożytku publicznego;
4)      dzierżawy na preferencyjnych warunkach należących do Miasta nieruchomości
na potrzeby realizacji zadań na rzecz mieszkańców;
5)      udzielania poręczeń organizacjom pozarządowym starającym się o przyznanie kredytu lub pożyczki na realizację zadań publicznych skierowanych do mieszkańców.
2.             Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert oraz w trybie małych grantów na podstawie oferty organizacji, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia. Zasady przyznawania dotacji w trybie konkursu ofert określone są w procedurze konkursowej, zaś procedura małograntowa określa zasady przyznawania dotacji w trybie małych grantów.
3.      Miasto może zawierać z organizacjami pozarządowymi umowy o wsparcie lub o powierzenie zadań publicznych na czas realizacji zadania lub na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat.
4.      Powierzanie wykonania zadań publicznych może nastąpić w innym trybie
niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług od organizacji pozarządowych, prowadzących działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych  przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
5.      Przy zakupie usług, o którym mowa w ust. 4, należy rozważyć zastosowanie klauzul społecznych lub innych istotnych kryteriów społecznych. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie określa Prezydent.
6.     Miasto może zawierać umowy partnerskie z organizacjami pozarządowymi w celu wspólnej realizacji projektów finansowanych/ współfinansowanych ze środków UE i/lub środków zewnętrznych, z uwzględnieniem trybu wyboru partnera, o którym mowa w art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 z dnia 11 lipca 2014 r. w związku  z art. 28 a ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.)
7.      W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333, z późn. zm.) Miasto może zlecić organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych z pominięciem trybu konkursu ofert.
8.      Oddawanie w najem lokali użytkowych organizacjom pozarządowym na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, określa uchwała nr LVI/1668/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 28 maja 2009 r. w sprawie zasad najmu lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych na okres dłuższy niż 3 lata i nie dłuższy niż 10 lat oraz wyrażenia zgody na zawarcie, po umowie zawartej na czas oznaczony, kolejnej umowy najmu z tym samym podmiotem, (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 104, poz. 2968, z późn. zm.), zarządzenie nr 5923/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie zasad najmu lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych na okres do lat 3 oraz szczegółowego trybu oddawania w najem lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych na okres dłuższy niż 3 lata i nie dłuższy niż 10 lat (z późn. zm.) oraz zarządzenie nr 6056/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 23 maja 2014 r. w sprawie zasad krótkotrwałego udostępniania lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych.

§ 8. 1. Konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2018 roku będą ogłaszane
w następujących terminach:
1)      do 24 listopada 2017 roku dla zadań realizowanych w trakcie całego 2018 roku
lub w pierwszej jego połowie;
2)      do 28 lutego 2018 roku dla zadań dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich na poziomie dzielnicowym. Dla konkursów ogłaszanych na poziomie biur, termin jest uzgadniany pomiędzy odpowiednim biurem a odpowiednim BKDS-em, jednak nie później niż 30 kwietnia 2018 roku;
3)      do 30 marca 2018 roku dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku;
4)      do 15 maja 2018 roku dla zadań realizowanych zgodnie z tokiem roku szkolnego.
2.      W miarę potrzeb i możliwości finansowych, mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2018 roku.
3.      W uzasadnionych przypadkach możliwe jest ogłaszanie konkursów ofert na zadania publiczne, których realizacja wymaga kontynuacji w terminie przekraczającym rok budżetowy, jednak nie dłuższym niż 5 lat.
4.      Szczegółowe informacje dotyczące konkursów ofert określone są w procedurze konkursowej.

§ 9. 1. Przed ogłoszeniem konkursu ofert biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają projekt ogłoszenia konkursowego wraz z uzasadnieniem do konsultacji właściwym merytorycznie KDS-om. W przypadku braku BKDS-u lub DKDS-u, biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają projekt ogłoszenia konkursowego wraz z uzasadnieniem właściwemu merytorycznie BKDS-owi działającemu przy innym biurze.
2.      Konsultacji nie przeprowadza się dla dotacji udzielanych ze środków Wojewody Mazowieckiego na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz nieodpłatnej pomocy prawnej.
3.      Konsultacje, o których mowa w ust. 1, co do zasady trwają co najmniej 21 dni.
4.      Jeżeli KDS wyda opinię w terminie krótszym niż wskazany w ust. 3, to konsultacje uważa się za zakończone.

§ 10. 1.  Oceny merytorycznej ofert dokonują komisje konkursowe posługując się kartami oceny ofert, określonymi w załącznikach do ogłoszeń konkursów.
2.          Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:
1)         ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizacje pozarządowe;
2)         ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3)         ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacje pozarządowe będą realizować zadanie publiczne;
4)         w przypadku, o którym mowa w art. 5 ust. 4 pkt 2 ustawy, uwzględnia planowany przez organizacje pozarządowe udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
5)         uwzględnia planowany przez organizacje pozarządowe, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
6)         uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowych, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
3.      W przypadku konkursów ofert ogłaszanych w biurach komisje konkursowe powołuje w drodze zarządzenia Prezydenta.
4.      W przypadku konkursów ofert ogłaszanych w dzielnicach komisje konkursowe powołuje zarząd dzielnicy w drodze uchwały.
5.      W skład każdej komisji na zasadzie równego uczestnictwa wchodzi co najmniej dwóch przedstawicieli Prezydenta oraz co najmniej dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych wskazanych przez właściwe KDS-y.
6.      Szczegółowy tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych określa procedura konkursowa.

§ 11. 1. Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych określonych w § 5 ust. 1.
2.      Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na zakup gruntów, działalność gospodarczą, działalność polityczną i religijną.
3.      Określone zadanie może być finansowane lub dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs organizowany przez biuro lub dzielnicę albo w ramach małego grantu przyznanego za pośrednictwem biura lub dzielnicy.
4.      W uzasadnionych przypadkach realizacja zadań publicznych, o których mowa
w § 5 ust. 1, może odbywać się poza granicami Miasta i Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 12. W celu zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wydatków publicznych Miasto:
1)         prowadzi Internetową Księgę Dotacji, zawierającą listę wszystkich złożonych ofert
oraz przyznanych dotacji. Sposób prowadzenia Internetowej Księgi Dotacji określa Prezydent;
2)         podaje do publicznej wiadomości listę organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w trybie określonym w § 7 ust. 4. Sposób podawania listy do wiadomości określa Prezydent.

Rozdział 3
Formy współpracy pozafinansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi
§ 13. 1. Miasto na etapie tworzenia projektów aktów prawnych dotyczących organizacji pozarządowych oraz innych spraw ważnych dla mieszkańców, zasięga opinii ciał dialogu, w zależności od zasięgu i rangi danego aktu.
2.      Przystępując do tworzenia strategii, programów społecznych, założeń do planów dotyczących zadań konkursowych oraz innych aktów wpływających na współpracę organizacji pozarządowych z Miastem, Miasto zaprasza do współpracy, w zależności od zasięgu i rangi danego dokumentu, przedstawicieli ciał dialogu. W razie potrzeby mogą być tworzone wspólne zespoły.
§ 14. Organizacje pozarządowe zapraszane są do udziału w pracach wspólnych zespołów, których zadaniem jest tworzenie lub opiniowanie rozwiązań służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.
§ 15. Miasto w zakresie realizacji zadań własnych może zawierać porozumienia
o pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi.
§ 16. Miasto może inicjować, tworzyć i uczestniczyć w partnerstwach, w których biorą udział organizacje pozarządowe, w celu wspólnego działania na rzecz społeczności lokalnej.
§ 17. Miasto może zawierać za pośrednictwem organizacji pozarządowych umowy z mieszkańcami o wykonanie inicjatywy lokalnej.
§ 18. Miasto może wspomagać technicznie, szkoleniowo i informacyjnie organizacje pozarządowe realizujące na jego terenie swoje zadania statutowe, o ile są one zbieżne z zadaniami Miasta. Miasto może wspomagać organizacje pozarządowe, pod wyżej wymienionym warunkiem, użyczając sale znajdujące się w jego zasobach.
§ 19. 1. Prezydent może przyznać organizacjom pozarządowym lub ich przedstawicielom wyróżnienia za wybitne osiągnięcia dla Miasta i jego mieszkańców, w szczególności
w ramach konkursu na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową S3KTOR.
2.      Wyróżnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być również przyznane w formie finansowej albo nagrody rzeczowej.
3.      Prezydent lub, w przypadku dzielnicowych przedsięwzięć, burmistrz dzielnicy może objąć honorowym patronatem działania lub programy prowadzone przez organizacje pozarządowe, pod warunkiem, że nie są one zlecane przez Miasto.

§ 20. 1. Miasto w celu ułatwienia organizacjom pozarządowym nawiązywania kontaktów oraz wzmocnienia współpracy może zapraszać przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w organizowanych przez siebie spotkaniach, wyjazdach, konferencjach lub seminariach związanych ze współpracą samorządu z organizacjami pozarządowymi.
2.      Organizacje pozarządowe mogą za pośrednictwem właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy nawiązywać kontakty z przedstawicielami organizacji pozarządowych i instytucji z miast, z którymi Miasto ma zawarte porozumienia o współpracy.

§ 21. 1. Miasto, w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, zamieszcza w miarę możliwości informacje o organizacjach pozarządowych.
2.      Miasto może przekazywać organizacjom pozarządowym materiały promocyjne dotyczące regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami Miasta i kraju.
3.      Organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów zobowiązane są do informowania o fakcie finansowania lub współfinansowania realizacji zadania przez Miasto. Zakres, zasady oraz sposób informowania szczegółowo określają postanowienia umowy między Miastem a organizacją pozarządową.
§ 22. Miasto prowadzi wyodrębnioną podstronę internetową w ramach strony Urzędu
m.st. Warszawy (www.ngo.um.warszawa.pl), poświęconą tematyce organizacji pozarządowych, na której znajdują się informacje dotyczące współpracy.
Rozdział 4
Podmioty realizujące współpracę Miasta z organizacjami pozarządowymi
§ 23. Organizacje pozarządowe współuczestniczą w kształtowaniu polityki Miasta, w szczególności poprzez udział swoich przedstawicieli w ciałach dialogu oraz FKDS.
§ 24. 1. Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć BKDS-y, działające w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych należących do Miasta.
2.    Stworzenie BKDS-u może zainicjować minimum dziesięciu organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć współpracy w danym obszarze. Zainteresowane organizacje pozarządowe zgłaszają wolę powołania BKDS-u do dyrektora biura. Dyrektor biura, w przypadku uznania zasadności tego wniosku, powołuje BKDS i zwołuje pierwsze spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w § 26 ust. 2.
3.    W sytuacjach wątpliwych każda ze stron dialogu konsultuje zasadność powołania BKDS-u z Pełnomocnikiem. W przypadku odmowy powołania BKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
4.    W przypadku braku zgody dyrektora biura na powołanie BKDS-u, organizacje pozarządowe mogą zwrócić się z prośbą do Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
5.    Pierwsze posiedzenie nowo powołanego BKDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum dziesięciu organizacji pozarządowych.
6.    W skład BKDS-u wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych, jednostek organizacyjnych z głosem doradczym, działających w poszczególnych dziedzinach, oraz przynajmniej jeden przedstawiciel Miasta delegowany przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy.
7. Do istniejącego BKDS-u zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może przystąpić w dowolnym momencie. W przypadku chęci dołączenia do BKDS-u należy złożyć do przewodniczącego stosowne oświadczenie, a przedstawiciel otrzymuje prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania określonych w § 24 ust. 14.
8.    BKDS-y mają charakter opiniodawczy, inicjatywny i doradczy. Do ich zadań
w szczególności należy:
1)      konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze Miasta w zakresie działalności danego BKDS-u;
2)      opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 5 ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3)      delegowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów do spraw oceny realizacji zadania publicznego w ramach małego grantu;
4)      wskazywanie przedstawicieli organizacji do zespołów roboczych, o których mowa
w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r.
w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2013 r. poz. 2933);
5)      współpraca z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
6)      współpraca z WRDPP, BKDS-ami, DKDS-ami i FKDS.
9.     BKDS-y realizując swoje zadania mogą:
1)      określać potrzeby społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z mieszkańcami np.: poprzez organizowanie otwartych spotkań;
2)      występować do organów Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
10.       BKDS-y ustalają regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy, w tym sposób zwoływania posiedzeń BKDS-u i sposób wyboru i odwoływania przewodniczących oraz zarys rocznego planu pracy. Dokumenty powinny zostać sporządzone lub - w przypadku już istniejących BKDS-ów - zaktualizowane do dnia 28 lutego 2018 roku. W przypadku nowo utworzonych BKDS-ów dokumenty muszą powstać najpóźniej do trzeciego posiedzenia wraz  z publikacją materiałów na stronie internetowej Miasta.
11.       Pracami BKDS-u kieruje przewodniczący. Jeżeli w okresie trwania kadencji nastąpi wakat na funkcji przewodniczącego BKDS-u, jego członkowie wybierają nowego przewodniczącego, którego kadencja wygasa w dniu wyboru przewodniczącego na następną kadencję. Informacja o przewodniczącym BKDS-u, wraz z jego danymi kontaktowymi (adres poczty elektronicznej) oraz nazwą organizacji pozarządowej, którą reprezentuje, znajduje się na stronie Miasta.
12.       BKDS może powołać prezydium.  
13.       Kadencja władz BKDS-u trwa dwa lata.
14.       W głosowaniach nad wyborem przewodniczącego, prezydium BKDS-u
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami BKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących BKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
15.        Przewodniczący BKDS-u w 2018 roku jest zobowiązany najpóźniej do dnia
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac BKDS-u w 2018 roku i przesłać je do Pełnomocnika oraz do dyrektora biura, przy którym działa BKDS.
16.       Przewodniczący BKDS-u jest zobowiązany do 28 lutego 2018 roku zweryfikować listę aktualnych członków BKDS-u poprzez zebranie spośród tworzących ją organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych oświadczeń o chęci udziału w BKDS-ie. Po wskazanym terminie organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne, które nie złożyły stosownego oświadczenia, zostają usunięte z BKDS-u.
17.       Posiedzenia BKDS-u są jawne i otwarte. BKDS sporządza i przesyła do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
1)      regulamin pracy oraz zarys rocznego planu pracy;
2)      aktualną informację o przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi oraz aktualną listę organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych. Listę można aktualizować także w ciągu roku kalendarzowego;
3)      ogłoszenia o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej siedem dni przed terminem spotkania);
4)      sprawozdania ze swoich posiedzeń, zawierające główne ustalenia i wyniki głosowań (w terminie nie dłuższym niż miesiąc od odbycia spotkania);
5)      roczne sprawozdanie z pracy BKDS-u.
18.   W posiedzeniach BKDS-u z głosem doradczym mogą brać udział eksperci, specjaliści
i przedstawiciele różnych instytucji, w tym spółki Miasta i inni zaproszeni goście przez BKDS.
19.    BKDS-y mogą obradować wspólnie. Ustalają wówczas zakres, czas i formę współpracy.
20.   Raz na pół roku organizowane jest przez właściwe biuro spotkanie przedstawicieli wszystkich BKDS-ów działających przy danym biurze z udziałem dyrektora lub jego zastępcy.
21. Spotkania BKDS-u odbywają się w miejscach prowadzenia działalności przez poszczególne organizacje pozarządowe, w siedzibach biur lub w innych miejscach. BKDS może obradować online.
22.   BKDS-y mogą się łączyć w trakcie trwania kadencji.
23. W celu usprawnienia swoich prac BKDS może powołać zespoły robocze.
24. Obsługę organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia,
zapewnia BKDS-owi właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Urzędu.
25.   Rozwiązaniu może ulec BKDS, jeśli:
1)      podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
2)      Pełnomocnik podejmie decyzję o jego rozwiązaniu w przypadku gdy:
a)      BKDS nie spotka się w ciągu dwóch miesięcy, z wyłączeniem okresu wakacyjnego od 1 lipca do 31 sierpnia 2018 roku;
b)      BKDS nie przekazuje przez okres trzech miesięcy informacji o swoich działaniach do zamieszczenia na stronie Miasta, zgodnie z ust. 17;
c)      BKDS nie dostarczy sprawozdania z działalności za dany rok kalendarzowy do 30 czerwca 2019 roku;
d)      strona pozarządowa nie przestrzega zasad określonych w § 4.
26.           Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu BKDS-u Pełnomocnik informuje pisemnie przewodniczącego BKDS-u oraz dyrektora biura o możliwości rozwiązania BKDS-u, podając jego przyczynę. BKDS ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia.
27.   Ostateczną decyzję o rozwiązaniu BKDS-u podejmuje Pełnomocnik. Oficjalna informacja o rozwiązaniu BKDS-u przekazywana jest niezwłocznie do właściwego biura.

§ 25. 1. Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć DKDS-y, działające w poszczególnych dzielnicach.
2.      Stworzenie DKDS-u może zainicjować minimum pięć organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć współpracy na terenie danej dzielnicy. Zainteresowane organizacje pozarządowe zgłaszają wolę powołania DKDS-u do burmistrza dzielnicy. Zarząd dzielnicy, w przypadku uznania zasadności tego wniosku, powołuje DKDS i zwołuje pierwsze spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w § 26 ust. 2.
3.      W danej dzielnicy może działać tylko jeden DKDS.
4.      W sytuacjach wątpliwych każda ze stron dialogu konsultuje zasadność powołania DKDS-u z Pełnomocnikiem. W przypadku odmowy powołania DKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
5.          W przypadku braku zgody burmistrza dzielnicy na powołanie DKDS-u, organizacje pozarządowe mogą zwrócić się z prośbą do Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
6.          Pierwsze posiedzenie nowo powołanego DKDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum pięciu organizacji pozarządowych.
7.          W skład DKDS-u wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych z głosem doradczym działających w zakresie zadań publicznych należących do dzielnicy, przy której działa DKDS oraz przynajmniej jeden przedstawiciel Miasta, delegowany przez zarząd dzielnicy.
8.          Do istniejącego DKDS-u zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może przystąpić w dowolnym momencie. W przypadku chęci dołączenia do DKDS-u należy złożyć do przewodniczącego stosowne oświadczenie, a przedstawiciel otrzymuje prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania określonych w § 25 ust. 15.
9.          DKDS-y mają charakter opiniodawczy, inicjatywny i doradczy. Do ich zadań w szczególności należy:
1)      konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez organy dzielnicy, w zakresie działalności danego DKDS-u.;
2)      opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 5 ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3)      delegowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów do spraw oceny realizacji zadania publicznego w ramach małego grantu;
4)      wskazywanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do zespołów roboczych,
o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
5)      współpraca z właściwą dzielnicą w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
6)      współpraca z WRDPP, BKDS-ami, DKDS-ami i FKDS.
10.       DKDS-y realizując swoje zadania mogą:
1)         określać potrzeby społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z mieszkańcami np.: poprzez organizowanie otwartych spotkań dla mieszkańców;
2)         występować do organów Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
11.       DKDS-y ustalają regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy, w tym sposób zwoływania posiedzeń DKDS-u i sposób wyboru i odwoływania przewodniczących oraz zarys rocznego planu pracy. Dokumenty powinny zostać sporządzone lub w przypadku już istniejących DKDS-ów zaktualizowane do dnia 28 lutego 2018 roku. W przypadku nowo utworzonych DKDS-ów dokumenty muszą powstać najpóźniej do trzeciego posiedzenia wraz  z publikacją materiałów na stronie internetowej Miasta.
12.       Pracami DKDS-u kieruje przewodniczący. Jeżeli w okresie trwania kadencji nastąpi wakat na funkcji przewodniczącego DKDS-u, jego członkowie wybierają nowego przewodniczącego, którego kadencja wygasa w dniu wyboru przewodniczącego na następną kadencję. Informacja o przewodniczącym DKDS-u, wraz z jego danymi kontaktowymi (adres poczty elektronicznej) oraz nazwą organizacji pozarządowej, którą reprezentuje, znajduje się na stronie Miasta.
13.       DKDS może powołać prezydium.
14.       Kadencja władz DKDS-u trwa dwa lata.
15.       W głosowaniach nad wyborem przewodniczącego, prezydium DKDS-u
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos, niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami DKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących DKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
16.       Przewodniczący DKDS-u w 2018 roku jest zobowiązany najpóźniej do dnia
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac DKDS-u w 2018 roku i przesłać je
do Pełnomocnika i zarządu dzielnicy, przy której działa DKDS.
17.       Przewodniczący DKDS-u jest zobowiązany do 28 lutego 2018 roku zweryfikować listę aktualnych członków DKDS-u poprzez zebranie spośród tworzących ją organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych oświadczeń o chęci udziału w DKDS-ie. Po wskazanym terminie organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne, które nie złożyły stosownego oświadczenia, zostają usunięte z DKDS-u.
18.       Posiedzenia DKDS-u są jawne i otwarte. DKDS sporządza i przesyła
do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
1)         regulamin pracy oraz zarys rocznego planu pracy;
2)         aktualną informację o przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi oraz aktualną listę organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych. Listę można aktualizować także w ciągu roku kalendarzowego;
3)         ogłoszenie o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej siedem dni przed terminem spotkania);
4)         sprawozdania ze swoich posiedzeń, zawierające główne ustalenia i wyniki głosowań
(w terminie nie dłuższym niż miesiąc od odbycia spotkania);
5)         roczne sprawozdanie z pracy DKDS-u.
19.       W posiedzeniach DKDS-u z głosem doradczym mogą brać udział eksperci, specjaliści i przedstawiciele różnych instytucji, w tym spółki Miasta i inni zaproszeni goście przez DKDS.
20.       Raz na pół roku organizowane jest przez właściwą dzielnicę spotkanie przedstawicieli DKDS-u działającego przy danej dzielnicy z udziałem burmistrza lub jego zastępcy.
21.       Spotkania DKDS-u odbywają się w miejscach prowadzenia działalności przez poszczególne organizacje pozarządowe, w siedzibie urzędu dzielnicy lub w innych miejscach. DKDS może obradować online.
22.       W celu usprawnienia swoich prac DKDS może powołać zespoły robocze.
23.       Obsługę organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia, zapewnia DKDS-owi urząd dzielnicy.
24.       Rozwiązaniu może ulec DKDS, jeśli:
1)      podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
2)      Pełnomocnik podejmie decyzję o jego rozwiązaniu w przypadku gdy:
a)       DKDS nie spotka się ani razu w ciągu trzech miesięcy, z wyłączeniem okresu wakacyjnego od 1 lipca do 31 sierpnia 2018 roku;
b)      DKDS nie przekazuje przez okres trzech miesięcy informacji o swoich działaniach do zamieszczenia na stronie Miasta, zgodnie z ust. 18;
c)       DKDS nie dostarczy sprawozdania z działalności za dany rok kalendarzowy do 30 czerwca 2019 roku;
d)      strona pozarządowa nie przestrzega zasad określonych § 4.
25.       Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu DKDS-u Pełnomocnik informuje pisemnie przewodniczącego BKDS-u oraz zarząd właściwej dzielnicy o możliwości rozwiązania DKDS-u, podając jego przyczynę. DKDS ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia.
26.       Ostateczną decyzję o rozwiązaniu DKDS-u podejmuje Pełnomocnik. Oficjalna informacja o rozwiązaniu DKDS-u przekazywana jest niezwłocznie do zarządu właściwej dzielnicy.

§ 26. 1. KDS-y utworzone na podstawie wcześniejszych uchwał Rady m.st. Warszawy kontynuują swoją działalność w 2018 roku na zasadach określonych niniejszym programem.
2. Pierwsze spotkanie w danym roku kalendarzowym zwoływane jest przez Przewodniczących KDS-ów do dnia 15 lutego 2018 roku.

§ 27. 1. W celu wzmocnienia i pogłębienia współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi tworzy się FKDS, którego głównym zadaniem jest wymiana informacji, komunikacja i wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami dialogu.
2.          Posiedzenia FKDS są jawne i otwarte. Odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku i są zwoływane przez Pełnomocnika. W pracach FKDS biorą udział przedstawiciele ciał dialogu oraz zaproszeni goście.
3.          Miasto wspiera FKDS poprzez:
1)    zamieszczanie na stronach Miasta informacji o terminach posiedzeń oraz notatek ze spotkań;
2)    zapewnianie sal na spotkania.
4.          FKDS otrzymuje wsparcie merytoryczne i organizacyjne m.in.: w zakresie tworzenia programu pracy FKDS, merytorycznego przebiegu spotkań oraz zapraszania na spotkania
i podsumowywania spotkań, w tym sporządzania notatek z posiedzeń. Miasto wspiera FKDS za pośrednictwem SCWO lub samodzielnie.
§ 28. Za kontakty Miasta z organizacjami pozarządowymi odpowiada Pełnomocnik w zakresie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta.
§ 29. 1. Komórki organizacyjne Urzędu m.st. Warszawy prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.
2.     Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1)         prowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi, w szczególności z właściwymi KDS-ami w sprawach ważnych dla mieszkańców Miasta oraz w sprawach projektów aktów prawnych, będących w zakresie działalności danych KDS-ów lub organizacji pozarządowych, przy czym konsultacje te nie mogą być zastąpione konsultacjami z innymi, np. organami administracji publicznej, mieszkańcami;
2)         podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3)         przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta;
4)         sporządzaniu sprawozdań z prowadzonej finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
5)         delegowaniu swoich przedstawicieli do udziału w KDS-ach oraz zapewnianiu KDS-om oraz FKDS obsługi organizacyjnej w zakresie prowadzonych przez nie prac;
6)         pracy we wspólnych zespołach;
7)         wspólnej realizacji projektów;
8)         przekazywaniu do zaopiniowania projektów aktów prawnych WRDPP.
3.     Kierujący komórkami organizacyjnymi Urzędu m.st. Warszawy informują Pełnomocnika o prowadzonej współpracy z własnej inicjatywy lub na jego prośbę.
Rozdział 5
Wysokość środków planowanych na realizację programu
§ 30. 1. Na realizację programu planowana jest kwota, określona w Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy na lata 2017–2045, nie większa niż 300 000 000 złotych, w tym w części dotyczącej zlecania realizacji zadań publicznych w ramach konkursów ofert i małych grantów nie mniej niż 120 000 000 złotych.
2.      Do 31 października 2017 biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają do konsultacji KDS-om tematykę oraz podział środków na wszystkie konkursy na realizację zadań w roku 2018.
3.      Kwoty planowane na realizację programu w ramach dotacji określone są w projekcie uchwały budżetowej oraz uchwale budżetowej m.st. Warszawy na 2018 rok.
4.      WRDPP będzie informowana o przygotowaniach projektu uchwały budżetowej w części dotyczącej dotacji na kolejnych etapach jego tworzenia.
5.      Każde zmniejszenie środków przeznaczonych w budżecie m.st. Warszawy na zlecanie zadań z udzieleniem dotacji konsultowane jest z właściwymi merytorycznie KDS-ami oraz opiniowane przez Pełnomocnika i WRDPP.
Rozdział 6
Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
§ 31. 1. Projekt programu współpracy na 2018 rok powstał na bazie programu współpracy na 2017 rok oraz na podstawie rekomendacji wynikających ze zrealizowanego zadania publicznego: Miasto w Dialogu z 3 sektorem.
2.          Za przygotowanie projektu programu, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny był zespół roboczy, składający się z przedstawicieli Miasta, organizacji pozarządowych oraz Pełnomocnika.
3.          Projekt programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi, KDS-ami, w sposób określony w uchwale nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
4.          Sprawozdanie z przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w ust. 3, zamieszczone jest na stronie Miasta.
Rozdział 7
Ocena realizacji programu
§ 32. 1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Pełnomocnik we współpracy z WRDPP oraz kierujący właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu m.st. Warszawy.
2.          Monitoring dotyczy realizacji opisanych zasad i trybów współpracy.  
3.          Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi.
4.          W rocznym sprawozdaniu z realizacji programu Pełnomocnik wraz z WRDPP dokonuje oceny stanu współpracy organizacji pozarządowych z Miastem w zakresie realizacji projektów oraz oceny uwag, wniosków i propozycji wypływających z tej współpracy.
5.          Pełnomocnik złoży WRDPP wstępne sprawozdanie z realizacji programu do dnia 30 kwietnia 2019 roku.
6.          Pełnomocnik, wraz z WRDPP, przygotowuje i składa Prezydentowi sprawozdanie z realizacji programu do dnia 12 maja 2019 roku.
7.          Prezydent składa Radzie m.st. Warszawy sprawozdanie z realizacji programu
w terminie do dnia 31 maja 2019 roku.
8.          Sprawozdanie z realizacji programu umieszczane jest do 31 maja 2019 roku na stronie Miasta oraz w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy i staje się podstawą do prac nad kolejnym programem współpracy.