UCHWAŁA
NR /2017
RADY
MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z
dnia 2017 r.
w
sprawie przyjęcia programu współpracy m.st. Warszawy w 2018 roku z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami,
o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, 1579 i 1948 oraz z
2017 r. poz. 730 i 935) i art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 573) uchwala
się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się program
współpracy m.st. Warszawy w 2018 roku z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w brzmieniu
określonym
w załączniku do uchwały.
w załączniku do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi m.st.
Warszawy.
§ 3. 1. Uchwała podlega
ogłoszeniu poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy oraz
publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy.
2. Uchwała wchodzi w życie z
dniem podjęcia.
Przewodnicząca
Rady m.st. Warszawy
Ewa Malinowska-Grupińska
Załącznik
do uchwały nr /2017
Rady m.st. Warszawy
z dnia 2017 r.
Program współpracy m.st.
Warszawy w 2018 roku
z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Program określa:
1) okres realizacji programu;
2) cel główny i cele szczegółowe programu;
3) zasady współpracy;
4) zakres przedmiotowy;
5) priorytetowe zadania publiczne;
6) formy współpracy;
7) tryb powoływania oraz zasady działania
komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert;
8) sposób realizacji programu;
9) wysokość środków planowanych na
realizację programu;
10) informację o sposobie tworzenia programu
oraz o przebiegu konsultacji;
11) sposób oceny realizacji programu.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest
mowa o:
1) biurze – rozumie się
przez to podstawową komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy, której
właściwość miejscowa obejmuje m.st. Warszawę;
2) BKDS-ach – rozumie się przez to branżowe
komisje dialogu społecznego działające przy biurach Urzędu m.st. Warszawy,
które w poprzednich programach funkcjonowały pod nazwą KDS;
3)
burmistrzu
– rozumie się przez to członka zarządu dzielnicy m.st.
Warszawy, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o
ustroju m.st. Warszawy (Dz.U. z 2015 r. poz. 1438);
4) ciałach dialogu – rozumie się przez to WRDPP
oraz KDS-y;
5)
DKDS-ach
– rozumie się przez to komisje dialogu społecznego
działające w dzielnicach m.st. Warszawy
6) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu
art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.);
7) dyrektorze biura –
rozumie się przez to kierownika podstawowej komórki organizacyjnej Urzędu
m.st. Warszawy, której właściwość miejscowa obejmuje
m.st. Warszawę;
m.st. Warszawę;
8)
dzielnicy – rozumie się przez to
jednostkę pomocniczą m.st. Warszawy, o której mowa
w art. 5 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy;
w art. 5 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy;
9)
FKDS
– rozumie się przez to Forum Komisji Dialogu Społecznego, którego
głównym zadaniem jest wymiana informacji,
komunikacja i wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami
dialogu;
10) inicjatywie lokalnej – rozumie się przez
to złożenie przez mieszkańców
m.st. Warszawy, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
m.st. Warszawy, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
11)
jednostkach organizacyjnych –
rozumie się przez to niewchodzące w skład Urzędu
m.st. Warszawy i nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe
i zakłady budżetowe m.st. Warszawy oraz instytucje kultury;
m.st. Warszawy i nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe
i zakłady budżetowe m.st. Warszawy oraz instytucje kultury;
12)
KDS-ach
– rozumie się przez to Komisje Dialogu Społecznego, w
skład których wchodzą branżowe komisje dialogu społecznego (BKDS-y) i
dzielnicowe komisje dialogu społecznego (DKDS-y)
13) klauzulach społecznych – rozumie się
przez to wyjątki, zgodnie z art. 22 ust. 2
i art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) od ogólnych reguł zamówień publicznych pozwalające zamawiającemu przy zlecaniu zamówienia wziąć pod uwagę dodatkowe warunki przyczyniające się do realizacji celów społecznych;
i art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) od ogólnych reguł zamówień publicznych pozwalające zamawiającemu przy zlecaniu zamówienia wziąć pod uwagę dodatkowe warunki przyczyniające się do realizacji celów społecznych;
14) komórkach organizacyjnych Urzędu –
rozumie się przez to wchodzące w skład Urzędu m.st. Warszawy biura i wydziały
dla dzielnic;
15)
komisjach
konkursowych – rozumie się przez to komisje konkursowe do
opiniowania ofert na realizację zadań publicznych;
16) konkursie ofert – rozumie się przez to
otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych, o którym mowa w art. 11
ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
17)
małych
grantach – rozumie się przez to zlecanie organizacji pozarządowej na podstawie
oferty realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym z pominięciem
otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 19a ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
18) mieszkańcach – rozumie się przez to
mieszkańców m.st. Warszawy;
19) Mieście – rozumie się przez to m.st.
Warszawę;
20) naczelniku wydziału dla dzielnicy –
rozumie się przez to kierownika podstawowej komórki
organizacyjnej Urzędu m.st. Warszawy,
której właściwość miejscowa obejmuje jedną dzielnicę;
21)
organizacjach
pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
22) Pełnomocniku – rozumie się przez to
Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy
z organizacjami pozarządowymi;
23)
Prezydencie – rozumie się przez to
Prezydenta m.st. Warszawy;
24) procedurze konkursowej – rozumie się
przez to procedury konkursowe dotyczące przyznawania dotacji organizacjom
pozarządowym na podstawie art. 13 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przyjęte przez Prezydenta m.st. Warszawy;
25) procedurze małograntowej – rozumie się
przez to procedurę dotyczącą przyznawania małych grantów przyjętą przez
Prezydenta m.st. Warszawy;
26) programie – rozumie się przez to niniejszy
program;
27) PRW – rozumie się przez to Program
rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020;
28) SCWO – rozumie się przez to zadanie
publiczne pod nazwą: Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych;
29) stronie Miasta – rozumie się przez to
stronę internetową znajdującą się pod adresem www.ngo.um.warszawa.pl;
30) ustawie – rozumie się przez to ustawę z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, z poźn. zm.);
31)
WRDPP – rozumie się przez to
Warszawską Radę Działalności Pożytku Publicznego, powołaną zgodnie z art. 41e
ustawy;
32) wydziale dla dzielnicy – rozumie się przez to podstawową komórkę organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy, której właściwość
miejscowa obejmuje jedną dzielnicę;
33) zarządzie dzielnicy – rozumie się przez
to organ wykonawczy dzielnicy
m.st. Warszawy.
m.st. Warszawy.
§ 3. 1. Cel główny programu określony
został w PRW przez wskazanie, że organizacje pozarządowe są kluczowym partnerem
m.st. Warszawy w prowadzeniu działań zmierzających do rozwoju Miasta i
poprawy jakości życia jego mieszkańców poprzez zwiększenie swojego udziału w
tworzeniu polityk publicznych, wprowadzaniu nowych rozwiązań i realizacji zadań
publicznych.
2. Celami szczegółowymi programu są trzy cele programowe PRW, z których
każdy realizuje się przez kilka celów szczegółowych:
1) cel
programowy: Rozwinięta kultura współpracy pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy a
organizacjami pozarządowymi, realizowany poprzez:
a)
wzmocnienie efektywności dialogu
obywatelskiego;
b)
rozwinięcie form współpracy
finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi;
c)
zwiększenie zakresu partnerskiej
współpracy pomiędzy Miastem i organizacjami na rzecz pozyskiwania zewnętrznych
zasobów i wpływów.
2) cel
programowy: Silny i otwarty na współpracę sektor pozarządowy, realizowany
poprzez:
a) wzmocnienie
stabilności i odpowiedzialności organizacji pozarządowych w zakresie
prowadzonych działań;
b) wzrost świadomości społecznej nt. roli i działalności organizacji
pozarządowych.
3) cel
programowy: Urząd m.st. Warszawy otwarty na współpracę z organizacjami pozarządowymi,
realizowany poprzez:
a)
zwiększenie świadomości urzędników
w zakresie specyfiki działania organizacji pozarządowych i form współpracy z
nimi;
b)
wzmocnienie polityki lokalowej i
zasobowej Miasta wobec organizacji pozarządowych.
§ 4. 1. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi, mająca charakter
finansowy lub pozafinansowy, opiera się na poszanowaniu przez obie strony
zasad: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej
konkurencji, jawności, zrównoważonego rozwoju i równości szans.
2. Zasady wymienione w ust. 1 mają następujące znaczenie:
1)
zasada pomocniczości, inaczej
subsydiarności – Miasto przekazuje swoje zadania organizacjom pozarządowym,
jeśli są one na to gotowe, wycofując się z bezpośredniej realizacji tych zadań.
Miasto i organizacje pozarządowe nie powinny ingerować w rozwiązywanie
problemów społecznych, jeśli mieszkańcy sami mogą sobie z nimi poradzić;
2)
zasada suwerenności stron –
zarówno organizacje pozarządowe, jak i Miasto, zachowują niezależność we wzajemnych
relacjach, które powinien cechować szacunek obu stron wobec siebie;
3)
zasada partnerstwa – przejawia się
przede wszystkim w dążeniu do budowania zaufania między stronami dialogu. Obie
strony współdziałają na rzecz jego mieszkańców, wspólnie określają cele i ponoszą
odpowiedzialność za realizację zadań publicznych im przypisanych;
4)
zasada efektywności – obie strony wspólnie
dbają o to, żeby poniesione nakłady
na realizowane zadania przynosiły jak najlepsze rezultaty;
na realizowane zadania przynosiły jak najlepsze rezultaty;
5)
zasada uczciwej konkurencji –
wszystkie podmioty powinny mieć takie same szanse
w dostępie do realizacji zadań publicznych;
w dostępie do realizacji zadań publicznych;
6)
zasada jawności – organizacje
pozarządowe i Miasto udostępniają sobie wzajemnie pełną i prawdziwą informację
na temat obszarów swojego działania, które są istotne z punktu widzenia
wspólnej realizacji zadań publicznych na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
7)
zasada zrównoważonego rozwoju –
obie strony podejmują działania, które przyczyniając się do wzrostu
gospodarczego, zapewniają równomierny podział korzyści, ochronę zasobów naturalnych,
środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwój społeczny;
8)
zasada równości szans – obie
strony dbają o włączanie na równych prawach grup mniejszościowych i
dyskryminowanych w realizację zadań publicznych.
§ 5. 1. Miasto
współpracuje, w sposób finansowy i pozafinansowy, z organizacjami pozarządowymi
w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 1-20, pkt 22-33
ustawy.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, odbywa
się zarówno na poziomie centralnym, jak i poszczególnych dzielnic.
§ 6. 1. Priorytetowe
zadania publiczne w zakresie współpracy Miasta w 2018 roku
z organizacjami pozarządowymi określone są w PRW oraz w dokumentach strategicznych Miasta.
z organizacjami pozarządowymi określone są w PRW oraz w dokumentach strategicznych Miasta.
2. Priorytetowe
zadania publiczne wskazane do realizacji na podstawie PRW:
1) zwiększenie potencjału mechanizmu konsultacji z organizacjami
pozarządowymi i współtworzenia dokumentów strategicznych;
2) wzrost świadomości społecznej na temat roli i działalności organizacji
pozarządowych;
3) wdrożenie rozwiązań wypracowanych podczas publicznej debaty na temat
struktury dialogu obywatelskiego.
3. Dokumenty strategiczne i programowe Miasta wskazujące
priorytetowe zadania publiczne na 2018 rok:
1)
Strategia Rozwoju m.st. Warszawy
do 2020 roku;
2)
Społeczna
Strategia Warszawy – Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
na lata 2009–2020;
na lata 2009–2020;
3)
Innowacyjna
Warszawa 2020. Program wspierania przedsiębiorczości;
4)
Miasto kultury i obywateli.
Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia;
5)
obowiązujący Program Opieki nad
Zabytkami Miasta Stołecznego Warszawy;
6)
Program
Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016–2018;
7)
Program Przeciwdziałania
Zakażeniom HIV i Działań Na Rzecz Osób Żyjących
z HIV/AIDS na lata 2016–2018;
z HIV/AIDS na lata 2016–2018;
8)
Program „Warszawska Karta Rodziny”;
9)
Program Rozwoju Pieczy Zastępczej
w m.st. Warszawie
na lata 2016–2018 ;
10) Program Warszawa Przyjazna Seniorom na lata 2013–2020;
11) Program Wspierania Rodziny w m.st. Warszawie na lata 2016–2018;
12) Strategia Rozwoju Sportu w Warszawie do roku
2020;
13) Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu
Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, w tym Zrównoważonego
Planu Rozwoju Transportu Publicznego;
14) Program „Rodzina” na lata 2010–2020;
15) Warszawski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2010–2020;
16) Warszawski Program Edukacji Kulturalnej,
lata 2015–2020;
17) corocznie uchwalany Program opieki nad
zwierzętami bezdomnymi
oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie m.st. Warszawy;
oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie m.st. Warszawy;
18) corocznie uchwalany Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych m.st. Warszawy;
19) Program rozwoju edukacji w Warszawie w latach 2013–2020;
20) Warszawski Program „Lato/Zima w Mieście”;
21) Zintegrowany Program Rewitalizacji m.st.
Warszawy do 2022 roku;
22) Program zapobiegania przestępczości oraz
porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli m.st. Warszawy na lata
2016-2021 pn. „Bezpieczna Warszawa”;
23) Program Wzmacniania Wspólnoty Lokalnej na
lata 2015–2020;
24) Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy
i organizacji pozarządowych do roku 2020;
25) Program Młoda Warszawa. Miasto z klimatem
dla młodych 2016-2020;
26) Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2017-2020 z perspektywą
do 2023 r.;
27) Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar
Przemocy w Rodzinie w m.st. Warszawa na lata 2017–2019
oraz inne zadania
priorytetowe, które zostaną określone w Programach, przyjętych zgodnie z
odrębnymi przepisami.
Rozdział 2
Formy współpracy finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi
§ 7. 1. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w następujących
formach:
1)
powierzania
realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na sfinansowanie
jego realizacji;
2)
wspierania realizacji
zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie jego
realizacji;
3)
oddania w najem na
preferencyjnych warunkach należących do Miasta lokali użytkowych organizacjom pozarządowym
na cel prowadzonej przez nie działalności pożytku publicznego;
4)
dzierżawy na
preferencyjnych warunkach należących do Miasta nieruchomości
na potrzeby realizacji zadań na rzecz mieszkańców;
na potrzeby realizacji zadań na rzecz mieszkańców;
5)
udzielania
poręczeń organizacjom pozarządowym starającym się o przyznanie kredytu lub
pożyczki na realizację zadań publicznych skierowanych do mieszkańców.
2.
Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie
konkursu ofert oraz w trybie małych grantów na podstawie oferty organizacji,
chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia. Zasady
przyznawania dotacji w trybie konkursu ofert określone są w procedurze
konkursowej, zaś procedura małograntowa określa zasady przyznawania dotacji w
trybie małych grantów.
3.
Miasto może zawierać
z organizacjami pozarządowymi umowy o wsparcie lub o powierzenie zadań
publicznych na czas realizacji zadania lub na czas określony, nie dłuższy niż 5
lat.
4.
Powierzanie wykonania zadań publicznych może nastąpić w innym trybie
niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług od organizacji pozarządowych, prowadzących działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
niż określony w ust. 2, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług od organizacji pozarządowych, prowadzących działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
5.
Przy zakupie usług, o którym mowa w ust. 4, należy
rozważyć zastosowanie klauzul społecznych lub innych istotnych kryteriów
społecznych. Szczegółowe wytyczne w tym zakresie określa Prezydent.
6.
Miasto może zawierać
umowy partnerskie z organizacjami pozarządowymi w celu wspólnej realizacji
projektów finansowanych/ współfinansowanych ze środków UE i/lub środków zewnętrznych,
z uwzględnieniem trybu wyboru partnera, o którym mowa w art. 33 ustawy o
zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w
perspektywie finansowej 2014-2020 z dnia 11 lipca 2014 r. w związku z art. 28 a ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia
2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z
późn. zm.)
7.
W przypadku wystąpienia klęski
żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej w rozumieniu art. 3
ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z
2014 r. poz. 333, z późn. zm.) Miasto może zlecić organizacjom pozarządowym
realizację zadań publicznych z pominięciem trybu konkursu ofert.
8.
Oddawanie w najem lokali
użytkowych organizacjom pozarządowym na cel prowadzonej działalności pożytku
publicznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, określa uchwała nr
LVI/1668/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 28 maja 2009 r. w sprawie zasad najmu
lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych na okres dłuższy niż 3 lata i nie
dłuższy niż 10 lat oraz wyrażenia zgody na zawarcie, po umowie zawartej na czas
oznaczony, kolejnej umowy najmu z tym samym podmiotem, (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr
104, poz. 2968, z późn. zm.), zarządzenie nr 5923/2014 Prezydenta
m.st. Warszawy z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie
zasad najmu lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych na okres do lat 3
oraz szczegółowego trybu oddawania w najem lokali użytkowych w budynkach
wielolokalowych na okres dłuższy niż 3 lata i nie dłuższy niż 10 lat (z późn.
zm.) oraz zarządzenie nr 6056/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia
23 maja 2014 r. w sprawie zasad krótkotrwałego udostępniania lokali użytkowych
w budynkach wielolokalowych.
§ 8. 1.
Konkursy ofert na realizację zadań publicznych w 2018 roku będą ogłaszane
w następujących terminach:
w następujących terminach:
1) do 24 listopada 2017 roku dla zadań realizowanych w trakcie całego 2018
roku
lub w pierwszej jego połowie;
lub w pierwszej jego połowie;
2) do 28 lutego 2018 roku dla zadań
dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich na poziomie
dzielnicowym. Dla konkursów ogłaszanych na poziomie biur,
termin jest uzgadniany pomiędzy odpowiednim biurem a odpowiednim BKDS-em,
jednak nie później niż 30 kwietnia 2018 roku;
3) do 30 marca 2018
roku dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku;
4) do 15 maja 2018 roku dla zadań realizowanych zgodnie z tokiem roku
szkolnego.
2.
W miarę potrzeb i możliwości
finansowych, mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert na realizację zadań
publicznych w 2018 roku.
3.
W uzasadnionych przypadkach
możliwe jest ogłaszanie konkursów ofert na zadania publiczne, których
realizacja wymaga kontynuacji w terminie przekraczającym rok budżetowy, jednak
nie dłuższym niż 5 lat.
4.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursów
ofert określone są w procedurze konkursowej.
§ 9. 1. Przed ogłoszeniem konkursu
ofert biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają projekt ogłoszenia
konkursowego wraz z uzasadnieniem do konsultacji właściwym merytorycznie KDS-om.
W przypadku braku BKDS-u lub DKDS-u, biura i wydziały dla dzielnic
przedstawiają projekt ogłoszenia konkursowego wraz z uzasadnieniem właściwemu
merytorycznie BKDS-owi działającemu przy innym biurze.
2. Konsultacji nie przeprowadza się dla dotacji udzielanych ze środków
Wojewody Mazowieckiego na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej
w zakresie pomocy
społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz nieodpłatnej pomocy
prawnej.
3.
Konsultacje, o których mowa w ust.
1, co do zasady trwają co najmniej 21 dni.
4.
Jeżeli KDS wyda opinię w terminie
krótszym niż wskazany w ust. 3, to konsultacje uważa się za zakończone.
§ 10. 1. Oceny merytorycznej
ofert dokonują komisje konkursowe posługując się kartami oceny ofert,
określonymi w załącznikach do ogłoszeń konkursów.
2.
Komisja konkursowa przy
rozpatrywaniu ofert:
1)
ocenia możliwość realizacji
zadania publicznego
przez organizacje pozarządowe;
2)
ocenia przedstawioną kalkulację
kosztów realizacji zadania publicznego,
w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3)
ocenia proponowaną jakość
wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacje
pozarządowe będą realizować zadanie publiczne;
4)
w przypadku, o którym mowa w art.
5 ust. 4 pkt 2 ustawy, uwzględnia planowany przez organizacje pozarządowe
udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na
realizację zadania publicznego;
5)
uwzględnia planowany przez
organizacje pozarządowe, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia
wolontariuszy i pracę społeczną członków;
6)
uwzględnia analizę i ocenę
realizacji zleconych zadań publicznych
w przypadku organizacji pozarządowych, które w latach poprzednich
realizowały zlecone zadania publiczne,
biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia
otrzymanych na ten cel środków.
3.
W przypadku konkursów ofert ogłaszanych
w biurach komisje konkursowe powołuje w drodze zarządzenia Prezydenta.
4.
W przypadku konkursów ofert ogłaszanych
w dzielnicach komisje konkursowe powołuje zarząd dzielnicy w drodze uchwały.
5.
W
skład każdej komisji na zasadzie równego uczestnictwa wchodzi
co najmniej dwóch przedstawicieli Prezydenta oraz co najmniej dwóch przedstawicieli
organizacji pozarządowych
wskazanych przez właściwe KDS-y.
6.
Szczegółowy tryb powoływania oraz
zasady działania komisji konkursowych określa procedura konkursowa.
§ 11. 1. Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na finansowanie lub
dofinansowanie realizacji zadań publicznych określonych w § 5 ust. 1.
2. Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na zakup gruntów, działalność gospodarczą,
działalność polityczną i religijną.
3. Określone zadanie może być finansowane
lub dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs
organizowany przez biuro lub dzielnicę albo w ramach małego grantu przyznanego
za pośrednictwem biura lub dzielnicy.
4. W uzasadnionych przypadkach realizacja
zadań publicznych, o których mowa
w § 5 ust. 1, może odbywać się poza granicami Miasta i Rzeczypospolitej Polskiej.
w § 5 ust. 1, może odbywać się poza granicami Miasta i Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 12. W celu zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wydatków
publicznych Miasto:
1)
prowadzi Internetową Księgę
Dotacji, zawierającą listę wszystkich złożonych ofert
oraz przyznanych dotacji. Sposób prowadzenia Internetowej Księgi Dotacji określa Prezydent;
oraz przyznanych dotacji. Sposób prowadzenia Internetowej Księgi Dotacji określa Prezydent;
2)
podaje do publicznej wiadomości
listę organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne w trybie
określonym w § 7 ust. 4. Sposób podawania listy do wiadomości określa Prezydent.
Rozdział 3
Formy współpracy
pozafinansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi
§ 13. 1. Miasto na etapie tworzenia projektów aktów prawnych dotyczących
organizacji pozarządowych oraz innych spraw ważnych dla mieszkańców, zasięga
opinii ciał dialogu, w zależności od zasięgu i rangi danego aktu.
2.
Przystępując do tworzenia
strategii, programów społecznych, założeń do planów dotyczących zadań
konkursowych oraz innych aktów wpływających na współpracę organizacji
pozarządowych z Miastem, Miasto zaprasza do współpracy, w zależności od zasięgu
i rangi danego dokumentu, przedstawicieli ciał dialogu. W razie potrzeby mogą być
tworzone wspólne zespoły.
§ 19. 1. Prezydent
może przyznać organizacjom pozarządowym lub ich przedstawicielom wyróżnienia za
wybitne osiągnięcia dla Miasta i jego mieszkańców, w szczególności
w ramach konkursu na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową S3KTOR.
w ramach konkursu na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową S3KTOR.
2.
Wyróżnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być również
przyznane w formie finansowej albo nagrody rzeczowej.
3.
Prezydent lub, w przypadku dzielnicowych przedsięwzięć,
burmistrz dzielnicy może objąć honorowym patronatem działania lub programy
prowadzone przez organizacje pozarządowe, pod warunkiem, że nie są one zlecane
przez Miasto.
§ 21. 1. Miasto, w wydawanych
przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych, zamieszcza w miarę możliwości informacje o organizacjach
pozarządowych.
2.
Miasto może przekazywać organizacjom pozarządowym materiały promocyjne
dotyczące regionalnych, krajowych
i międzynarodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami Miasta
i kraju.
3.
Organizacje pozarządowe
realizujące zadania publiczne na podstawie zawartych umów zobowiązane są do
informowania o fakcie finansowania lub współfinansowania realizacji zadania
przez Miasto. Zakres, zasady oraz sposób informowania szczegółowo określają postanowienia
umowy między Miastem a organizacją pozarządową.
Rozdział 4
Podmioty realizujące współpracę Miasta z organizacjami
pozarządowymi
§ 23. Organizacje
pozarządowe współuczestniczą w kształtowaniu polityki Miasta, w szczególności
poprzez udział swoich przedstawicieli w ciałach dialogu oraz FKDS.
§ 24. 1.
Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć BKDS-y,
działające w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych należących do
Miasta.
2. Stworzenie BKDS-u może zainicjować minimum dziesięciu
organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć współpracy w danym obszarze. Zainteresowane organizacje
pozarządowe zgłaszają wolę powołania BKDS-u do dyrektora biura. Dyrektor biura,
w przypadku uznania zasadności tego wniosku, powołuje BKDS i zwołuje pierwsze
spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z zastrzeżeniem przypadku,
o którym mowa w § 26 ust. 2.
3. W sytuacjach wątpliwych każda ze stron
dialogu konsultuje zasadność powołania BKDS-u z Pełnomocnikiem. W przypadku
odmowy powołania BKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
4. W przypadku braku zgody dyrektora biura na
powołanie BKDS-u, organizacje pozarządowe mogą zwrócić się z prośbą do
Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
5. Pierwsze posiedzenie nowo powołanego BKDS-u
odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum dziesięciu organizacji
pozarządowych.
6. W skład BKDS-u wchodzą przedstawiciele
zainteresowanych organizacji pozarządowych, jednostek organizacyjnych z głosem
doradczym, działających w poszczególnych dziedzinach, oraz przynajmniej jeden
przedstawiciel Miasta delegowany przez kierującego właściwą merytorycznie
komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy.
7. Do istniejącego BKDS-u
zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może
przystąpić w dowolnym momencie. W przypadku chęci dołączenia do BKDS-u należy
złożyć do przewodniczącego stosowne oświadczenie, a przedstawiciel otrzymuje
prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania
określonych w § 24 ust. 14.
8. BKDS-y mają charakter opiniodawczy, inicjatywny
i doradczy. Do ich zadań
w szczególności należy:
w szczególności należy:
1)
konsultowanie i
współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze
Miasta w zakresie działalności danego BKDS-u;
2)
opiniowanie
projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 5
ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3)
delegowanie
przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w komisjach konkursowych
rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów do spraw oceny
realizacji zadania publicznego w ramach małego grantu;
4)
wskazywanie
przedstawicieli organizacji do zespołów roboczych, o których mowa
w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r.
w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2013 r. poz. 2933);
w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r.
w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi
w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2013 r. poz. 2933);
5)
współpraca z właściwą
merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy w celu
polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
6)
współpraca z WRDPP, BKDS-ami,
DKDS-ami i FKDS.
9.
BKDS-y realizując
swoje zadania mogą:
1)
określać potrzeby
społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z
mieszkańcami np.: poprzez organizowanie otwartych spotkań;
2)
występować do organów
Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
10.
BKDS-y ustalają
regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy, w tym sposób
zwoływania posiedzeń BKDS-u i sposób wyboru i odwoływania przewodniczących oraz
zarys rocznego planu pracy. Dokumenty powinny zostać sporządzone lub - w
przypadku już istniejących BKDS-ów - zaktualizowane do dnia 28 lutego 2018
roku. W przypadku nowo utworzonych BKDS-ów dokumenty muszą powstać najpóźniej
do trzeciego posiedzenia wraz z
publikacją materiałów na stronie internetowej Miasta.
11.
Pracami BKDS-u
kieruje przewodniczący. Jeżeli w okresie trwania kadencji nastąpi wakat na
funkcji przewodniczącego BKDS-u, jego członkowie wybierają nowego
przewodniczącego, którego kadencja wygasa w dniu wyboru przewodniczącego na
następną kadencję. Informacja o przewodniczącym BKDS-u, wraz z jego danymi
kontaktowymi (adres poczty elektronicznej) oraz nazwą organizacji pozarządowej,
którą reprezentuje, znajduje się na stronie Miasta.
12.
BKDS może powołać
prezydium.
13.
Kadencja władz BKDS-u
trwa dwa lata.
14.
W głosowaniach nad
wyborem przewodniczącego, prezydium BKDS-u
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami BKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących BKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami BKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących BKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
15.
Przewodniczący BKDS-u w 2018 roku jest
zobowiązany najpóźniej do dnia
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac BKDS-u w 2018 roku i przesłać je do Pełnomocnika oraz do dyrektora biura, przy którym działa BKDS.
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac BKDS-u w 2018 roku i przesłać je do Pełnomocnika oraz do dyrektora biura, przy którym działa BKDS.
16.
Przewodniczący BKDS-u
jest zobowiązany do 28 lutego 2018 roku zweryfikować listę aktualnych członków
BKDS-u poprzez zebranie spośród tworzących ją organizacji pozarządowych i
jednostek organizacyjnych oświadczeń o chęci udziału w BKDS-ie. Po wskazanym
terminie organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne, które nie złożyły
stosownego oświadczenia, zostają usunięte z BKDS-u.
17.
Posiedzenia BKDS-u są
jawne i otwarte. BKDS sporządza i przesyła do zamieszczenia na stronie
internetowej Miasta:
1)
regulamin pracy oraz zarys
rocznego planu pracy;
2)
aktualną informację o
przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi oraz aktualną listę
organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych. Listę można aktualizować
także w ciągu roku kalendarzowego;
3)
ogłoszenia o miejscu
i terminie posiedzeń (na co najmniej siedem dni przed terminem spotkania);
4)
sprawozdania ze
swoich posiedzeń, zawierające główne ustalenia i wyniki głosowań (w terminie
nie dłuższym niż miesiąc od odbycia spotkania);
5)
roczne sprawozdanie z
pracy BKDS-u.
18.
W posiedzeniach BKDS-u
z głosem doradczym mogą brać udział eksperci, specjaliści
i przedstawiciele różnych instytucji, w tym spółki Miasta i inni zaproszeni goście przez BKDS.
i przedstawiciele różnych instytucji, w tym spółki Miasta i inni zaproszeni goście przez BKDS.
19.
BKDS-y mogą obradować wspólnie. Ustalają
wówczas zakres, czas i formę współpracy.
20.
Raz na pół roku
organizowane jest przez właściwe biuro spotkanie przedstawicieli wszystkich
BKDS-ów działających przy danym biurze z udziałem dyrektora lub jego zastępcy.
21. Spotkania BKDS-u odbywają się w miejscach prowadzenia
działalności przez poszczególne organizacje pozarządowe, w siedzibach biur lub
w innych miejscach. BKDS może obradować online.
22.
BKDS-y mogą się
łączyć w trakcie trwania kadencji.
23. W celu
usprawnienia swoich prac BKDS może powołać zespoły robocze.
24. Obsługę
organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia,
zapewnia BKDS-owi właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Urzędu.
zapewnia BKDS-owi właściwa merytorycznie komórka organizacyjna Urzędu.
25.
Rozwiązaniu może ulec
BKDS, jeśli:
1)
podejmie uchwałę o
samorozwiązaniu;
2)
Pełnomocnik podejmie
decyzję o jego rozwiązaniu w przypadku gdy:
a)
BKDS nie spotka się w
ciągu dwóch miesięcy, z wyłączeniem okresu wakacyjnego od 1 lipca do 31
sierpnia 2018 roku;
b)
BKDS nie przekazuje
przez okres trzech miesięcy informacji o swoich działaniach do zamieszczenia na
stronie Miasta, zgodnie z ust. 17;
c)
BKDS nie dostarczy sprawozdania z
działalności za dany rok kalendarzowy do 30 czerwca 2019 roku;
d)
strona pozarządowa nie
przestrzega zasad określonych w § 4.
26.
Przed podjęciem
decyzji o rozwiązaniu BKDS-u Pełnomocnik informuje pisemnie przewodniczącego BKDS-u
oraz dyrektora biura o możliwości rozwiązania BKDS-u, podając jego przyczynę. BKDS
ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia.
27.
Ostateczną decyzję o
rozwiązaniu BKDS-u podejmuje Pełnomocnik. Oficjalna informacja o rozwiązaniu BKDS-u
przekazywana jest niezwłocznie do właściwego biura.
§ 25. 1.
Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć DKDS-y,
działające w poszczególnych dzielnicach.
2.
Stworzenie DKDS-u
może zainicjować minimum pięć organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć
współpracy na terenie danej dzielnicy. Zainteresowane organizacje pozarządowe
zgłaszają wolę powołania DKDS-u do burmistrza dzielnicy. Zarząd dzielnicy, w
przypadku uznania zasadności tego wniosku, powołuje DKDS i zwołuje pierwsze
spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z zastrzeżeniem przypadku,
o którym mowa w § 26 ust. 2.
3.
W danej dzielnicy
może działać tylko jeden DKDS.
4.
W sytuacjach wątpliwych
każda ze stron dialogu konsultuje zasadność powołania DKDS-u z Pełnomocnikiem.
W przypadku odmowy powołania DKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
5.
W przypadku braku
zgody burmistrza dzielnicy na powołanie DKDS-u, organizacje pozarządowe mogą
zwrócić się z prośbą do Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
6.
Pierwsze posiedzenie
nowo powołanego DKDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum pięciu organizacji
pozarządowych.
7.
W skład DKDS-u
wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych i jednostek
organizacyjnych z głosem doradczym działających w zakresie zadań publicznych
należących do dzielnicy, przy której działa DKDS oraz przynajmniej jeden
przedstawiciel Miasta, delegowany przez zarząd dzielnicy.
8.
Do istniejącego
DKDS-u zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może
przystąpić w dowolnym momencie. W przypadku chęci dołączenia do DKDS-u należy
złożyć do przewodniczącego stosowne oświadczenie, a przedstawiciel otrzymuje
prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania
określonych w § 25 ust. 15.
9.
DKDS-y mają charakter
opiniodawczy, inicjatywny i doradczy. Do ich zadań w szczególności należy:
1)
konsultowanie i
współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez organy
dzielnicy, w zakresie działalności danego DKDS-u.;
2)
opiniowanie
projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 5
ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3)
delegowanie
przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w komisjach konkursowych
rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów do spraw oceny
realizacji zadania publicznego w ramach małego grantu;
4)
wskazywanie
przedstawicieli organizacji pozarządowych do zespołów roboczych,
o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
5)
współpraca z właściwą
dzielnicą w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do
mieszkańców;
6)
współpraca z WRDPP, BKDS-ami,
DKDS-ami i FKDS.
10.
DKDS-y realizując
swoje zadania mogą:
1)
określać potrzeby
społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z
mieszkańcami np.: poprzez organizowanie otwartych spotkań dla mieszkańców;
2)
występować do organów
Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
11.
DKDS-y ustalają
regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy, w tym sposób
zwoływania posiedzeń DKDS-u i sposób wyboru i odwoływania przewodniczących oraz
zarys rocznego planu pracy. Dokumenty powinny zostać sporządzone lub w
przypadku już istniejących DKDS-ów zaktualizowane do dnia 28 lutego 2018 roku.
W przypadku nowo utworzonych DKDS-ów dokumenty muszą powstać najpóźniej do
trzeciego posiedzenia wraz z publikacją
materiałów na stronie internetowej Miasta.
12.
Pracami DKDS-u
kieruje przewodniczący. Jeżeli w okresie trwania kadencji nastąpi wakat na
funkcji przewodniczącego DKDS-u, jego członkowie wybierają nowego
przewodniczącego, którego kadencja wygasa w dniu wyboru przewodniczącego na
następną kadencję. Informacja o przewodniczącym DKDS-u, wraz z jego danymi
kontaktowymi (adres poczty elektronicznej) oraz nazwą organizacji pozarządowej,
którą reprezentuje, znajduje się na stronie Miasta.
13.
DKDS może powołać
prezydium.
14.
Kadencja władz DKDS-u
trwa dwa lata.
15.
W głosowaniach nad
wyborem przewodniczącego, prezydium DKDS-u
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos, niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami DKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących DKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos, niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami DKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej i jednostki organizacyjnej tworzących DKDS, przy czym jednostki organizacyjne mają jedynie głos doradczy.
16.
Przewodniczący DKDS-u
w 2018 roku jest zobowiązany najpóźniej do dnia
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac DKDS-u w 2018 roku i przesłać je
do Pełnomocnika i zarządu dzielnicy, przy której działa DKDS.
31 stycznia 2019 roku przedstawić sprawozdanie z prac DKDS-u w 2018 roku i przesłać je
do Pełnomocnika i zarządu dzielnicy, przy której działa DKDS.
17.
Przewodniczący DKDS-u
jest zobowiązany do 28 lutego 2018 roku zweryfikować listę aktualnych członków
DKDS-u poprzez zebranie spośród tworzących ją organizacji pozarządowych i
jednostek organizacyjnych oświadczeń o chęci udziału w DKDS-ie. Po wskazanym
terminie organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne, które nie złożyły
stosownego oświadczenia, zostają usunięte z DKDS-u.
18.
Posiedzenia DKDS-u są
jawne i otwarte. DKDS sporządza i przesyła
do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
1)
regulamin pracy oraz zarys
rocznego planu pracy;
2)
aktualną informację o
przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi oraz aktualną listę
organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych. Listę można aktualizować
także w ciągu roku kalendarzowego;
3)
ogłoszenie o miejscu
i terminie posiedzeń (na co najmniej siedem dni przed terminem spotkania);
4)
sprawozdania ze
swoich posiedzeń, zawierające główne ustalenia i wyniki głosowań
(w terminie nie dłuższym niż miesiąc od odbycia spotkania);
(w terminie nie dłuższym niż miesiąc od odbycia spotkania);
5)
roczne sprawozdanie z
pracy DKDS-u.
19.
W posiedzeniach
DKDS-u z głosem doradczym mogą brać udział eksperci, specjaliści i
przedstawiciele różnych instytucji, w tym spółki Miasta i inni zaproszeni
goście przez DKDS.
20.
Raz na pół roku
organizowane jest przez właściwą dzielnicę spotkanie przedstawicieli DKDS-u
działającego przy danej dzielnicy z udziałem burmistrza lub jego zastępcy.
21.
Spotkania DKDS-u
odbywają się w miejscach prowadzenia działalności przez poszczególne
organizacje pozarządowe, w siedzibie urzędu dzielnicy lub w innych miejscach.
DKDS może obradować online.
22.
W celu usprawnienia
swoich prac DKDS może powołać zespoły robocze.
23.
Obsługę
organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia, zapewnia
DKDS-owi urząd dzielnicy.
24.
Rozwiązaniu może ulec
DKDS, jeśli:
1)
podejmie uchwałę o
samorozwiązaniu;
2)
Pełnomocnik podejmie
decyzję o jego rozwiązaniu w przypadku gdy:
a)
DKDS nie spotka się
ani razu w ciągu trzech miesięcy, z wyłączeniem okresu wakacyjnego od 1 lipca
do 31 sierpnia 2018 roku;
b)
DKDS nie przekazuje
przez okres trzech miesięcy informacji o swoich działaniach
do zamieszczenia na stronie Miasta, zgodnie z ust. 18;
c)
DKDS nie dostarczy
sprawozdania z działalności za dany rok kalendarzowy do 30 czerwca 2019 roku;
d)
strona pozarządowa nie
przestrzega zasad określonych § 4.
25.
Przed podjęciem
decyzji o rozwiązaniu DKDS-u Pełnomocnik informuje pisemnie przewodniczącego
BKDS-u oraz zarząd właściwej dzielnicy o możliwości rozwiązania DKDS-u, podając
jego przyczynę. DKDS ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć
wyjaśnienia.
26.
Ostateczną decyzję o
rozwiązaniu DKDS-u podejmuje Pełnomocnik. Oficjalna informacja o rozwiązaniu
DKDS-u przekazywana jest niezwłocznie do zarządu właściwej dzielnicy.
§ 26. 1. KDS-y utworzone na podstawie
wcześniejszych uchwał Rady m.st. Warszawy kontynuują swoją działalność w
2018 roku na zasadach określonych niniejszym programem.
2. Pierwsze
spotkanie w danym roku kalendarzowym zwoływane jest przez Przewodniczących
KDS-ów do dnia 15 lutego 2018 roku.
§ 27. 1. W celu
wzmocnienia i pogłębienia współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi tworzy
się FKDS, którego głównym zadaniem jest wymiana informacji, komunikacja i
wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami dialogu.
2.
Posiedzenia FKDS są
jawne i otwarte. Odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku i są zwoływane
przez Pełnomocnika. W pracach FKDS biorą udział przedstawiciele ciał dialogu
oraz zaproszeni goście.
3.
Miasto wspiera FKDS
poprzez:
1)
zamieszczanie na
stronach Miasta informacji o terminach posiedzeń oraz notatek ze spotkań;
2)
zapewnianie sal na
spotkania.
4.
FKDS otrzymuje
wsparcie merytoryczne i organizacyjne m.in.: w zakresie tworzenia programu
pracy FKDS, merytorycznego przebiegu spotkań oraz zapraszania na spotkania
i podsumowywania spotkań, w tym sporządzania notatek z posiedzeń. Miasto wspiera FKDS za pośrednictwem SCWO lub samodzielnie.
i podsumowywania spotkań, w tym sporządzania notatek z posiedzeń. Miasto wspiera FKDS za pośrednictwem SCWO lub samodzielnie.
§ 28. Za kontakty Miasta z organizacjami pozarządowymi odpowiada
Pełnomocnik w zakresie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta.
§ 29. 1. Komórki organizacyjne Urzędu m.st. Warszawy prowadzą bezpośrednią
współpracę z organizacjami pozarządowymi.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1,
polega w szczególności na:
1)
prowadzeniu
konsultacji z organizacjami pozarządowymi, w szczególności z właściwymi KDS-ami
w sprawach ważnych dla mieszkańców Miasta oraz w sprawach projektów aktów
prawnych, będących w zakresie działalności danych KDS-ów lub organizacji
pozarządowych, przy czym konsultacje te nie mogą być zastąpione konsultacjami z
innymi, np. organami administracji publicznej, mieszkańcami;
2)
podejmowaniu
i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3)
przygotowaniu
i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań
finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta;
4)
sporządzaniu
sprawozdań z prowadzonej finansowej i pozafinansowej współpracy
z organizacjami pozarządowymi;
5)
delegowaniu
swoich przedstawicieli do udziału w KDS-ach oraz zapewnianiu KDS-om oraz FKDS
obsługi organizacyjnej w zakresie prowadzonych przez nie prac;
6)
pracy
we wspólnych zespołach;
7)
wspólnej
realizacji projektów;
8)
przekazywaniu
do zaopiniowania projektów aktów prawnych WRDPP.
3. Kierujący komórkami organizacyjnymi
Urzędu m.st. Warszawy informują Pełnomocnika o prowadzonej współpracy z własnej
inicjatywy lub na jego prośbę.
Rozdział 5
Wysokość środków planowanych na realizację programu
§ 30. 1. Na
realizację programu planowana jest kwota, określona w Wieloletniej Prognozie
Finansowej m.st. Warszawy na lata 2017–2045, nie większa niż
300 000 000 złotych, w tym w części dotyczącej zlecania realizacji
zadań publicznych w ramach konkursów ofert i małych grantów nie mniej niż
120 000 000 złotych.
2. Do 31
października 2017 biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają do konsultacji KDS-om
tematykę oraz podział środków na wszystkie konkursy na realizację zadań w roku
2018.
3. Kwoty
planowane na realizację programu w ramach dotacji określone są w projekcie
uchwały budżetowej oraz uchwale budżetowej m.st. Warszawy na 2018 rok.
4. WRDPP będzie informowana o przygotowaniach
projektu uchwały budżetowej w części dotyczącej dotacji na kolejnych etapach
jego tworzenia.
5. Każde
zmniejszenie środków przeznaczonych w budżecie m.st. Warszawy na zlecanie zadań
z udzieleniem dotacji konsultowane jest z właściwymi merytorycznie KDS-ami oraz
opiniowane przez Pełnomocnika i WRDPP.
Rozdział 6
Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
§ 31. 1. Projekt
programu współpracy na 2018 rok powstał na bazie programu współpracy na 2017
rok oraz na podstawie rekomendacji wynikających ze zrealizowanego zadania
publicznego: Miasto w Dialogu z 3 sektorem.
2.
Za przygotowanie projektu
programu, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny był zespół roboczy, składający
się z przedstawicieli Miasta, organizacji pozarządowych oraz Pełnomocnika.
3.
Projekt programu został
skonsultowany z organizacjami pozarządowymi, KDS-ami, w sposób określony w
uchwale nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie
szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku
Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących
działalności statutowej tych organizacji.
4.
Sprawozdanie z przeprowadzonych
konsultacji, o których mowa w ust. 3, zamieszczone jest na stronie Miasta.
Rozdział 7
Ocena realizacji programu
§ 32. 1. Bieżącym
monitoringiem realizacji programu zajmuje się Pełnomocnik we współpracy z
WRDPP oraz kierujący właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Urzędu
m.st. Warszawy.
2.
Monitoring dotyczy realizacji
opisanych zasad i trybów współpracy.
3.
Uzyskiwane w czasie realizacji programu
informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą
wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy Miasta z organizacjami
pozarządowymi.
4.
W rocznym sprawozdaniu z
realizacji programu Pełnomocnik wraz z WRDPP dokonuje oceny stanu współpracy
organizacji pozarządowych z Miastem w zakresie realizacji projektów oraz oceny
uwag, wniosków i propozycji wypływających z tej współpracy.
5.
Pełnomocnik złoży WRDPP wstępne
sprawozdanie z realizacji programu do dnia 30 kwietnia 2019 roku.
6.
Pełnomocnik, wraz z WRDPP,
przygotowuje i składa Prezydentowi sprawozdanie z realizacji programu do
dnia 12 maja 2019 roku.
7.
Prezydent składa Radzie m.st.
Warszawy sprawozdanie z realizacji programu
w terminie do dnia 31 maja 2019 roku.
w terminie do dnia 31 maja 2019 roku.
8.
Sprawozdanie z realizacji programu
umieszczane jest do 31 maja 2019 roku na stronie Miasta oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej m.st. Warszawy i staje się podstawą do prac nad kolejnym
programem współpracy.